Compartir

El programa d’aquesta setmana el centrem en música del s. XX.

Abraham Tena: Els dos nocturns són una variació del primer amb diferents escales. Un és en la menor i l’altre, en do major.

“El vaig escriure just després de la mort de la meva àvia materna amb 93 anys. Feia molt poc que escrivia i poc a poc…amb el piano i llapis, va sorgir la màgia sense cap tipus d’esforç. Ni tan sols vaig utilitzar la goma. Les emocions van conduir…La meva àvia fou una persona molt important en la meva vida i aquestes dues peces són una mostra del meu amor cap a ella. Gràcies a la música, vaig poder expressar els meus sentiments cap a la seva mort.”

 Philip Glass va escriure la BSO de The hours, pel·lícula protagonitzada per Nicole Kidman, Meryl Streep i Julianne Moore. Part de la música no va estar escrita expressament per la pel·lícula i l’àlbum va guanyar el premi BAFTA, va rebre nominació Globo de Oro i un Grammy.

En el segle XX, part de la música contemporània la forma la música de jazz i blues. Fascinatin’ Rhythm és una cançó hit d’aquella època de George Gershwin del 1924.  Existeixen moltes versions enregistrades i avui…Ella Fitzgerald.

 

Yann Tiersen ha escrit música per algunes pel·lícules com Amelie. Aquesta BSO fou presentada al 2001 a París.

El director de la pel·lícula va quedar impressionat a l’escoltar la seva música al cotxe i ràpidament, va comprar tot el seu catàleg i li va demanar algunes composicions per aquesta pel·lícula.

 

John Cage fou un compositor d’EUA pioner en música electrònica i la creació de música amb instruments menys tradicionals. Ha sigut una de les principals figures de la post-guerra musical.

Aquesta peça fou dedicada al Holocaust del 1942

 

James Horner, compositor de la BSO de Titanic, torna a impressionar amb la pel·lícula de Una mente maravillosa.

 

El gran macabre és una composició de Ligeti del 1974-1977, i revisada al 1996. És l’única òpera del compositor. S’estrena al 1978 a Estocolm i s’ha produït més de 30 vegades des de llavors. La revisió d’aquesta òpera va ser en motiu del Festival de Salzburg al 1997