Aquest cap de setmana es finalitzarà la variant entre Vandellòs-Tarragona del Corredor del Mediterrani. Un projecte de desdoblament datat l’any 1985, que després de molts retards veurà la llum a partir de dilluns. Amb aquest desdoblament s’aconsegueix reduir el trajecte entre València i Barcelona, com a màxim 45 minuts.
Una reducció de temps que té uns costos alts per tot el territori tarragoní. En primer lloc els Euromed deixaran d’aturar al centre de Tarragona, i passaran tots a l’estació del Camp. Tarragona és l’única capital de demarcació que no tindrà aquests tipus de trens al centre. Cosa que afecta la ciutat, i també als viatgers. Així ho explicava Daniel Pi, portaveu de la Plataforma per la Promoció del Transport Públic.
A més es perden relacions directes, perquè la connexió entre Salou i Barcelona desapareix, excepte dues diàries en temporada alta, i només una en temporada baixa. Així doncs es crea l’R17, que farà el trajecte des de PortAventura fins a Tarragona i a la inversa, perquè l’estació cèntrica de Salou es desmantella. Pi assegura que això suposa una pèrdua de passatgers. Per tant els viatgers de Salou hauran de fer transbord per anar fins a Barcelona.
A més els horaris per anar de Tarragona a Barcelona i el trajecte a la inversa canvien. En aquests moments hi ha una freqüència cada mitja hora per anar, i també per tornar. Però amb els horaris, que estaran vigents a partir del dilluns, això ja no serà així. Al matí hi haurà un buit de més d’una hora sense cap Regional que surti de Tarragona i vagi cap a la capital catalana. Les freqüències passaran a ser d’una hora, i algunes de 90 minuts, i hi haurà trens que se superposaran. Els caps de setmana a les tardes hi ha una franja d’uns 90 minuts sense tren.
Davant tot plegat des de l’Ajuntament de Tarragona la Consellera de Desenvolupament Econòmic, Laura Castel, s’ha mostrat molt disconforme i ha criticat que les mercaderies vagin per la costa.
L’alcalde de la ciutat, Pau Ricomà, ha sigut més contundent i ha titllat tot plegat de “desgavell ferroviari”.
Ricomà ha demanat una resposta unitària territorial i ha assegurat que ja ha interpel·lat al secretari d’infraestructures de la Generalitat.
L’alcalde de Tarragona no descarta fer una crida a la mobilització ciutadana, i ha assegurat que tot plegat ho ha sabut per la premsa.
Per la seva banda els polítics tarragonins que són Diputats al Congrés dels Diputats tenen opinions diferents sobre el tema.
Jordi Salvador, Diputat per ERC, creu que la “polèmica és justificada” i no entén que les mercaderies vagin per la costa.
Per la seva banda, Joan Ruíz, Diputat del PSC, ha assegurat que en general és positiva aquesta posada en marxa.
Junts per Catalunya ha remarcat que la infraestructura arriba amb molt de retard i sense millores per als serveis ferroviaris. Així ho ha explicat el seu diputat Ferran Bel.
I el Diputat d’En Comú Podem, Ismael Cortés, ha afirmat que treballaran perquè no es desmantellin les vies de la costa.
Amb tot plegat després d’una inversió de 700 milions d’euros Tarragona perd els Euromed del centre. Canvien les freqüències amb grans buits dels Regionals i a això, se li ha de sumar la impuntualitat que solen portar ja aquests trens. A més els combois no s’han renovat des de fa anys tot i que asseguren que està previst per aquest 2020.
S’ha anunciat un tren llançadora entre l’estació de Tarragona i la del Camp de Tarragona, però de moment els responsables polítics no en tenen cap notícia, i ni se sap quan podrà ser una realitat.
Amb tot podem dir que el territori queda desconnectat afectant uns 675.000 passatgers anuals, i si ho comparem amb altres estacions com la de Girona està molt a la cua.