CLASSIC’S TARRAGONA – P.03: De Kenia a Anna Netrebko

El nou programa ens fa un recorregut pels paisatges de Kenia, per la música espanyola del s. XVI, per un concert de clarinet i per dos grans populars de la música clàssica.

El programa s’inicia amb una BSO que ens transporta als paisatges d’Àfrica: Memorias de África. El seu compositor, John Barry, va ser guardonat amb un Óscar a la millor BSO l’any 1985. Molts de nosaltres el coneixem per aquesta peça o bé James Bond o Bailando con lobos.

Ens transportem a inicis del segle XVI amb Antonio de Cabezón, un dels compositors espanyols més destacats en l’època. Aquest músic va crear unes variacions sobre un tema popular que va anomenar diferencias. La música instrumental d’aquest període no estava massa valorada donat que la música culta estava per damunt, ja que la veu tenia millor recursos musicals que els instruments de l’època (Els instruments estaven poc desenvolupats).

A partir del segle XVI, la música instrumental comença a expandir-se amb l’aparició de nous instruments que s’utilitzaran durant el període del Barroc.

Els compositors d’aquestes èpoques escrivien per encàrrec o sempre pensant amb una finalitat. Mozart va escriure diferents concerts i va voler dedicar el Concert per a clarinet en La Major K. 622 al seu gran amic i clarinetista Anton Stadler l’any 1971.

Durant la mateixa època de Mozart, Beethoven va ser un compositor precursor del període romàntic gràcies a algunes de les seves innovacions en les simfonies. Cada una de les simfonies, mostra l’evolució musical del compositor tan pel que fa a la forma com per l’harmonia. La simfonia 9 n’és un exemple.

Beethoven ja feia anys que volia musicar un poema de l’escriptor Schiller i va ser al Quart moviment de la simfonia 9 on el va incorporar i que, actualment, s’ha convertit en un dels moviments més famosos de la història de la música clàssica.

L’òpera va ser un gènere musical que va anar evolucionant durant els anys amb els instruments, l’escenari, l’argument i també, amb la tècnica vocal. El bel Canto era un terme que s’utilitzava durant el Romanticisme i que Bellini va buscar en la seva òpera Norma. Casta Diva, ària d’aquesta òpera, l’interpreten algunes de les cantants més importants de l’actualitat com Anna Netrebko, Renée Fleming, Cecilia Bartoli, entre d’altres.