Com ja és conegut Foment va assegurar que quan acabin les concessions dels peatges de l’AP-7 i AP-2 no les renovarà, però l’Estat encara no ha explicat com les gestionarà. Davant això la Generalitat va explicar que estava treballant per implantar a Catalunya un model de vinyeta. I avui la Confederació Empresarial de la Provincia de Tarragona ha volgut mostrar la seva preocupació davant aquesta situació. Consideren que l’eliminació dels peatges és una bona notícia pel transport, ja que això pot suposar un estalvi que va d’entre el 2.000 fins als 12.000 euros en els vehicles pesats, depenent del trajecte, i fins als 5.000 en els vehicles no pesats. Però que actualment aquestes carreteres estan ben cuidades i no saben que passarà amb el manteniment un cop s’acabin les concessions. Segons els seus càlculs a la demarcació hi ha 170 quilòmetres d’autopista i el manteniment de tot plegat suposaria uns 13,6 milions d’euros l’any només a la província de Tarragona. L’any passat l’administració central va plantejar una licitació de 28,6 milions d’euros en tots els seus conceptes, per tant per mantenir l’autopista s’hauria de destinar el 45% de la licitació. Juan Gallardo, cap del Gabinet d’Estudis de la CEPTA, ha explicat que “dubten que l’estat faci aquest esforç”.
Per això creuen que s’han de pensar sistemes alternatius que no repercuteixin directament sobre els usuaris. La seva prioritat és que es faci una partida específica al pressupost, però si no parlen d’aplicar una taxa. Es tracta d’una taxa que volen que s’apliqui a totes les vies d’alta capacitat espanyola. Gallardo ha explicat perquè hauria de ser la mateixa taxa per a tothom.
Gallardo considera que d’aquesta manera es pagaria menys però pagaria més gent.
La solució
D’altra banda creuen que la “solució real és la vinyeta” a no ser que “es reconegui que s’està fent un esforç gran amb la fiscalitat dels combustibles i que a la pràctica ha servit per finançar altres polítiques que no tenen res a veure amb la carretera”.