Els Mossos d’Esquadra investiguen la mort d’una dona el cos de la qual va ser trobat ahir dilluns a tocar de la carretera T-313, en terme municipal de Riudecanyes (Baix Camp), a la vora del barranc del Gendre.
Segons ha explicat el cos policial, l’avís de la troballa es va rebre cap a dos quarts d’onze del matí, i agents de la zona s’hi van adreçar. Un cop constatada la presència del cos s’ha obert una investigació per aclarir les causes de la mort. S’està a l’espera de l’autòpsia per tenir més informació sobre els fets. Ara mateix no es descarta cap hipòtesi sobre les causes del decés.
El país celebrarà la Diada Nacional de Catalunya amb diversos actes. A les 10h del matí, a Tarragona davant el monument a Rafael Casanova, tindrà lloc l’acte central organitzat per l’Ajuntament, amb la participació de l’alcalde Rubén Viñuales.
La Banda Unió Musical de Tarragona interpretarà les peces “Santa Espina” i “És la Moreneta”, seguides del discurs institucional de l’alcalde. Enguany, s’inclou la lectura d’un poema a càrrec de la rapsoda Glòria Coll Domingo, amb escenificació i espai sonor de la companyia Evohé de Tarragona.
Posteriorment, es realitzaran les ofrenes florals i el Cor Gregal interpretarà el “Cant de la Senyera”. Les colles castelleres de Tarragona faran una exhibició simultània amb els pilars d’homenatge, i l’acte conclourà amb el cant dels “Segadors”.
A més de l’acte central, a les 11.30 h, l’alcalde Viñuales participarà en un acte d’homenatge a Salvador Allende als Jardins del Camp de Mart. Finalment, a les 12.15 h, visitarà l’estand de les festes al Teatre Tarragona. La jornada estarà plena d’activitats per commemorar la Diada a la ciutat.
Aquest 11 de setembre, l’Esquerra Independentista del Camp ha convocat una mobilització unitària a Reus per commemorar la Diada Nacional de Catalunya.
A Reus tindrà lloc un dinar i la tradicional manifestació. La marxa d’aquest any, sota el lema “El Combat És Sempre Ara”, arrencarà a les 19h des del Mercat Central i recorrerà els principals carrers fins al Fossar Vell, on finalitzarà cap a les 20:30h. La jornada clourà al Casal Despertaferro.
Salou també celebrarà la Diada Nacional de Catalunya amb diversos actes. A les 10h, a la plaça de l’Onze de Setembre, l’alcalde Pere Granados pronunciarà un discurs institucional i s’oferirà una ofrena floral al monument de Rafael Casanova.
Posteriorment, tindrà lloc una actuació del Ball de Bastons a càrrec de l’associació Sal-i-Ou. A les 11 h, la celebració continuarà a la plaça del Carrilet amb una ballada de sardanes interpretada per la Cobla Reus Jove.
Avui és el dia mundial per a la prevenció del suïcidi. Amb la idea de dotar tota la comunitat universitària d’eines d’autocura i estratègies de prevenció efectives, la URV ha posat en marxa al Campus Terres de l’Ebre un projecte específic.
La iniciativa, batejada com “Equilibri emocional a l’entorn universitari: més enllà de l’acadèmia”, s’estendrà al llarg de divuit mesos i s’adreça a tot el col·lectiu del campus: estudiants, docents i personal.
La responsable del projecte, doctora en Infermeria i Salut i sotsdirectora del Campus Terres de l’Ebre, Georgina Casanova.
Aquesta constatació va esperonar l’elaboració d’estudis específics per valorar l’abast del problema dins de l’àmbit universitari català i espanyol. Els resultats d’aquests treballs, obtinguts entre els anys 2022 i 2023, van servir de base per a la publicació, a Catalunya, de la ‘Guia per a l’abordatge de la conducta suïcida en l’àmbit universitari’, editada per la Generalitat el 2024.
De creació relativament recent, el Servei d’Atenció Psicològica de la URV va atendre durant el curs 2020-2021 a 102 persones, principalment estudiants. Al curs següent, es va superar llargament el centenar. En aquesta ocasió, un 65,5% van acudir al servei amb risc de depressió i un 58% amb risc d’angoixa. Són indicadors que connecten amb potencials casos de risc de suïcidi, segons la responsable del projecte.
En el seu desplegament serà multidisciplinari: hi participen investigadors i docents de diferents departaments de la URV a les Terres de l’Ebre, des d’Infermeria, Història i Història de l’Art, Gestió d’Empreses o art-terapeutes i terapeutes ocupacionals. La previsió és elaborar un estudi amb metodologia mixta en dues fases.
El 2024 van morir per suïcidi a Catalunya 538 persones, un 14,7% menys que l’any anterior, quan hi van haver 631 suïcidis. Tot i les xifres generals a la baixa, entre les dones de 15 a 29 anys hi va haver nou casos més respecte al 2023. A més, el 061 ha rebut més de 40 trucades diàries de mitjana per casos relacionats amb pensaments suïcides des del 2022, la majoria de dones joves.
L’IISPV posarà en marxa aquest 2026 la Unitat d’Investigació Clínica. Aquest projecte està destinat a ser de referència en l’àmbit de la recerca al sud de Catalunya, amb un pressupost de 4,3 MEUR per a impulsar assajos clínics de la fase 1 a la 4. Segons les previsions inicials, aquest nou espai donarà cobertura a uns 850.000 usuaris a la demarcació de Tarragona.
Pel que fa a l’àmbit de recerca, aquest permetrà fer assajos que fins ara només es feien a grans hospitals a l’àrea de Barcelona. Concretament, es farà amb una interconnexió en temps real entre les consultes i la UIC a través d’un desplegament informàtic. El secretari d’estat de Ciència, Innovació i Universitats, Juan Cruz, ha posat en valor la importància d’aquesta unitat.
De fet, aquesta és una de les potencialitats que ha destacat el secretari d’estat, a banda de la qualitat de la proposta clínica. El director de l’Institut Sanitari Pere Virgili, Joan Vendrell, ha explicat que ja han iniciat la licitació per a les obres per a adaptar les instal·lacions, així com per adquirir materials, com l’aparell de ressonància magnètica nuclear 3 Teslas, d’alta resolució, el qual permetrà estudiar amb detall diferents parts del cos i també aspectes del funcionament d’òrgans que requereixen una tecnologia especial. S’espera que aquesta unitat estigui totalment operativa a finals d’any.
Després de dos anys marcats pel greuge de la sequera, les vinyes de la DO Montsant i la DO Terra Alta comencen a mostrar signes clars de recuperació gràcies a les pluges de la primavera. La campanya de verema de 2025, que va arrencar a principis d’agost, promet ser millor que les darreres, tot i que encara lluny dels nivells màxims històrics.
Els viticultors celebren especialment la recuperació del potencial productiu i la salut de les vinyes. L’augment de precipitacions, que aquest any ha superat els 650 litres per metre quadrat, ha ajudat a alleujar l’estrès hídic acumulat, tot i que el repte del canvi climàtic continua sent present.
L’aposta per varietats autòctones com la garnatxa blanca, principal senyal d’identitat de la Terra Alta, ha donat fruits tant a nivell de qualitat com de producció. Així mateix, les varietats negres tradicionals, com la garnatxa i la carinyena, dominen el Montsant, amb una verema que es preveu de qualitat excel·lent gràcies a la bona salut del raïm i l’absència de plagues.
Al Montsant s’esperen uns 500.000-600.000 quilos de raïm blanc, que es traduiran en uns 6 milions d’ampolles, mentre que a la Terra Alta es manté un equilibri del 50% entre vins blancs i negres. Els cellers locals, com el Masroig, confien recollir 1,5 milions de quilos de raïm, principalment de carinyena i garnatxa, amb una mica de syrah. Joan Asens, membre de la junta de la DO Montsant, quantifica el volum de la verema d’enguany.
Desenes de persones s’han concentrat aquest dimecres davant la seu de la patronal CEPTA, a Tarragona, per reclamar la reducció de la jornada laboral. La mobilització, convocada per CCOO i UGT, ha coincidit amb el debat al Congrés del projecte de llei que proposava rebaixar mitja hora la jornada setmanal. La iniciativa, però, ha estat rebutjada pels vots de Junts, PP i Vox.
Tot i el revés parlamentari, els sindicats han assegurat que continuaran la lluita per aconseguir la jornada de 37 hores i mitja. El secretari general d’UGT a Tarragona, Joan Llort, ha denunciat que al territori es fan 45.000 hores extraordinàries cada setmana que no es remuneren, i ha assenyalat directament les formacions polítiques que s’oposen a la reducció horària.
Per la seva banda, la secretària general de CCOO a Tarragona, Mercè Puig, ha destacat que la mesura tindria un impacte especialment positiu en les dones, ja que facilitaria un repartiment més equilibrat entre temps de feina i tasques de cura, avançant cap a un model laboral més just.
La Policia Nacional ha detingut a Tarragona un home que hauria extorsionat més d’una desena d’empresaris de Múrcia, València, Tarragona i també de fora de l’Estat. L’arrestat es feia passar per un comercial especialitzat en tractament de maquinària industrial i oferia a les víctimes una prova suposadament gratuïta.
Un cop finalitzada la feina, però, acabava exigint-los el pagament d’una elevada quantitat de diners. Per aconseguir el seu objectiu amenaçava els empresaris dient-los que enviaria els seus familiars a cobrar el deute i els advertia sobre l’ús de la força o la violència en cas que fos necessari. L’home, que ja ha passat a disposició judicial, hauria aconseguit transferències per valor de més de 10.000 euros.
La investigació es va iniciar quan un empresari de la ciutat de Múrcia va interposar denúncia posant en coneixement que un home hi havia contacte amb ell fent-se passar per un comercial especialitzat en el tractament de fulles emprades en maquinària industrial. La investigació va permetre tenir coneixement que tant la Policia Nacional com la Guàrdia Civil haurien rebut diferents denúncies per fets similars, localitzant més d’una desena d’empresaris víctimes de les extorsions.
Després de mesos d’investigació i nombroses actuacions policials, la policia espanyola va aconseguir identificar, localitzar i detenir l’home en un domicili de Tarragona. Segons la policia, l’arrestat es desplaçava de forma itinerant per tot el territori espanyol.
La Guàrdia Urbana ha detingut aquest dimarts 9 de setembre un home com a presumpte autor d’un robatori de cablejat elèctric de l’enllumenat públic a la urbanització Mas Carpa: El robatori va tenir lloc dilluns a la tarda i haurien causat danys valorats en més de 7.000 euros, segons la denúncia presentada per l’empresa concessionària del servei.
La col·laboració veïnal i les gestions practicades per la Unitat de Proximitat, amb el suport de patrulles del torn i el sistema de videovigilància, els agents han pogut identificar, localitzar i detenir el presumpte responsable. Igualment, la Guàrdia Urbana ha pogut identificar un segon presumpte autor del robatori, i manté oberta l’operació policial per poder-lo detenir.
L’operació es va iniciar dimarts arran d’una alerta veïnal informant que dilluns es va sostreure cablejat dels fanals ubicats als carres de Josep Maria Guix Sugranyes i del Mas de la Sena, i que el mateix vehicle implicat tornava a estar al barri on dues persones hi estaven realitzant treballs en l’enllumenat elèctric.
Una patrulla de paisà de la Unitat de Proximitat va comprovar els fets i va identificar els vehicles i els presumptes autors, els quals marxen del lloc i s’inicia un seguiment del vehicle a través de les càmeres de videovigilància. Finalment es localitza al vehicle i desprès de persecució a peu es procedeix a la detenció d’un dels autors al carrer de Vilallonga.
Durant l’actuació policial també s’ha comissat el vehicle amb el qual es desplaçaven, i que contenia les eines necessàries per continuar amb aquesta activitat delictiva.
El grup municipal de Junts per Catalunya a Tarragona ha anunciat un nou acord amb el govern municipal per dotar pressupostàriament tres dels projectes pactats entre ambdós partits per aquest 2025. Els tres han estat al centre del debat municipal sovint vegades els darrers anys: la recuperació de l’Hostal del Sol, la peatonalització de la primera coca de la Rambla Nova i la rehabilitació de la Quinta de Sant Rafael.
L’acord s’ha concretat aquest dimecres a la comissió d’Hisenda, a partir d’una esmena al modificatiu de crèdit amb un paquet d’inversions valorat en 320.000 euros. D’aquests, 190.000 aniran a l’Hostal del Sol, 100.000 a la Rambla Nova i 30.000 a la Quinta de Sant Rafael. Ho explica el portaveu de Junts, Jordi Sendra.
El solar de l’antic Hostal del Sol està tancat des del 2009 i Junts defensa que cal posar-hi solució. El portaveu, Jordi Sendra, argumenta que “ha estat durant anys un espai degradat, amb problemes d’ocupacions, brutícia i fins i tot un incendi recent que va posar de manifest la urgència d’actuar-hi.”
L’acord inclou una aportació inicial de 100.000 euros per començar l’execució del projecte de peatonalització de la primera coca de la Rambla Nova. La transformació de la Rambla ha estat assumpte de debats des de fa dècades i ara, després de la prova pilot posada en marxa durant les festes de Nadal, sembla que tirarà endavant. A més l’Ajuntament ha recollit inquietuds d’una part del veïnat i ha introduït alguns ajustos al projecte.
La tercera peça de l’acord és la destinació de 30.000 euros per finalitzar el projecte de rehabilitació de la Quinta de Sant Rafael. Aquest edifici modernista, adquirit per l’Ajuntament l’any 2002, porta més de 20 anys tancat i sense ús definit. Aquests 30.000 euros serveixen per culminar la fase de projecte. L’obra de rehabilitació, amb un cost inicialment previst en 800.000 euros, s’inclourà, en principi, al pressupost del 2026.
La festa gran de Tarragona també és un espai per a la ciència. La Universitat Rovira i Virgili ha posat en marxa el projecte divulgatiu “La ciència se’n va de festa”, una iniciativa que vincula dotze moments emblemàtics de Santa Tecla amb dotze disciplines científiques.
A través de cartells il·lustrats, articles divulgatius, una exposició i una xerrada, el públic pot descobrir què hi ha darrere de la màgia festiva: la química que fa possible els correfocs, les lleis de la física que expliquen el moviment col·lectiu de la Baixada de l’Àliga o la mirada de l’antropologia sobre com la festa genera identitat i cohesió social. El rector de la URV, Josep Pallarès, ha destacat que l’objectiu és apropar la recerca a la ciutadania d’una manera amena i connectada amb la tradició.
Els cartells, obra del dissenyador Marc Volpini, es poden veure fins al 8 d’octubre al Mercat Central de Tarragona. El programa inclou també una multi-xerrada sobre la ciència de la pirotècnia, prevista per al 15 de setembre a l’Antic Ajuntament, on es desvetllaran els secrets químics, històrics i d’enginyeria que hi ha rere els focs i coets de la festa.
Les obres de renovació de la xarxa d’abastament d’aigua potable al carrer Tortosa, a Torreforta, es troben ja en la seva fase final. Els treballs per renovar un quilòmetre de canonades van començar el 24 de febrer amb un pressupost de 900.000 euros.
Durant l’estiu, s’ha renovat la canonada de l’entorn de l’Escola Torreforta abans de l’inici de curs escolar i, en les setmanes vinents, es durà a terme la renovació del darrer tram, entre els carrers de la Segarra i Ebre.
Les Biblioteques Municipals de Reus han registrat aquest estiu una gran acollida per part de la ciutadania, amb més de 28.000 usuaris entre la Biblioteca Central Xavier Amorós i la Biblioteca Pere Anguera. Les visites han crescut un 9% respecte l’any passat, i la majoria de persones hi han anat per fer préstec de llibres, estudiar o participar en les activitats d’estiu.
Un total de 2.350 persones han pres part en la programació especial, amb èxit dels cicles Biblioteques amb DO i Chillout, que han superat el miler d’assistents, així com de les activitats infantils, que han sumat un altre miler. També destaca la consolidació del cicle Passos de literatura, amb rutes i lectures en espais naturals, que sempre omple inscripcions.
La Biblioteca Pere Anguera ha aconseguit un increment del 35% d’usuaris, superant els 3.200. L’activitat de cloenda serà el joc de lectura infantil dedicat a Jules Verne, amb 181 participants, que culminarà el 17 de setembre a la Biblioteca Central. A partir del dia 12, totes dues biblioteques recuperaran ja l’horari d’hivern.
Una trentena de joves de 14 a 17 anys, procedents d’Itàlia, Grècia, Hongria i Alemanya, van participar del 29 d’agost al 4 de setembre en una mobilitat internacional organitzada per l’associació OpenEurope de Reus, amb seu a l’Espai Boule. La iniciativa, que forma part de la Xarxa City Bound, va oferir als participants una setmana plena d’activitats de cohesió, lleure i descoberta cultural al voltant de la demarcació de Tarragona.
Durant l’estada, els nois i noies van prendre part en diverses propostes que fomentaven l’intercanvi cultural i la convivència. Entre elles, destaquen les “nits interculturals”, en què cada grup va presentar balls, danses, música i gastronomia tradicional del seu país. Els joves catalans, per la seva banda, van donar a conèixer plats tan emblemàtics com el pa amb tomàquet i la truita de patates, convertint la cuina en un espai de trobada i aprenentatge mutu.
La mobilitat també va incloure sortides per descobrir el territori, amb un dia complet a Barcelona on els participants van recórrer la ciutat mitjançant rutes en format gimcana i enigmes de geolocalització. Amb aquesta experiència, OpenEurope reforça el seu compromís d’impulsar projectes educatius i internacionals que permeten als joves créixer personalment i establir vincles més enllà de fronteres i idiomes.
Els Nanos Vells de Tarragona participaran aquest dijous, 11 de setembre, a la Processó Extraordinària que se celebrarà a Vilafranca del Penedès amb motiu del 325è aniversari de l’arribada de les relíquies de Sant Fèlix. Aquesta efemèride commemora la data exacta de l’arribada de les relíquies a Vilafranca el 1700.
Els Nanos Vells, amb figures com el Nano Capità, els Arlequins i els Pagesos, entre d’altres, s’uniran al seguici vilafranquí en una processó que començarà a les 18.30 h pels carrers del centre de Vilafranca. A més dels Nanos Vells, hi participaran altres balls i elements d’altres festes patrimonials catalanes.
Els Nanos Vells, la primera referència dels quals data del 1844 (si bé les figures actuals són del 1865 i les seves rèpliques del 2002), representen el Capità, els Arlequins, els Negres, els Andalusos, els Pagesos, el Metge i la seva dona i els Marquesos. A més de la seva funció lúdica, aquests elements festius tradicionalment actuaven com a preservadors de l’espai sagrat durant la celebració.
El Tinglado 1 del Moll de Costa de Port Tarragona inaugura aquest dissabte, 13 de setembre, a les 7 de la tarda, l’exposició “El peix no cau del cel”, de l’artista cambrilenca Nuri Mariné. La mostra, que es podrà visitar fins al 7 de desembre, convida a la reflexió social i política a través de l’ús d’elements marins, com els peixos.
Nuri Mariné presenta la seva visió estètica del món amb obres que promouen el diàleg, la reflexió i la presa de consciència. En aquesta proposta, l’artista parteix del seu univers pictòric, on els peixos i les referències marines són protagonistes.
L’exposició forma part de la programació de tardor del Tinglado 1 i s’espera que rebi una bona acollida per part del públic. Es tracta d’una oportunitat per a gaudir de l’art contemporani en un entorn marítim excepcional.