Subscriu-te

Última parada del problema de la brossa a Tarragona?

Tarragona estrena el nou contracte de neteja amb Urbaser, enmig de crìtiques d’ERC que reclama sancions a FCC pels darrers dies de deixadesa

Urbaser ha començat aquest dimecres a prestar el servei de recollida de la brossa i la neteja viària de Tarragona. Després de més de 60 anys amb FCC al capdavant, la multinacional espanyola ha assumit la gestió mitjançant un contracte de prop de 200 milions d’euros per als pròxims deu anys. Aquest contracte va ser adjudicat després d’un concurs públic ple d’entrebancs i recursos judicials, alguns dels quals encara podrien trigar anys a resoldre’s.

Urbaser Neteja Brossa alcalde i gerent
PUBLICITAT

De bon matí, Urbaser ha començat a retirar les 106 illes de contenidors soterrats que quedaven a la ciutat. També ha equipat els 300 treballadors subrogats amb els nous uniformes i ha iniciat el servei amb l’antiga flota de maquinària. L’alcalde Rubén Viñuales ha assegurat que amb aquest contracte “es resoldran el 80% dels problemes de la ciutat”.

Una nova etapa amb més control i sostenibilitat

El nou contracte, amb una durada de 10 anys, té un cost anual de 20,2 milions d’euros. També preveu inversions de 26,6 milions en maquinària, instal·lacions i tecnologia. La renovació comporta més de 120 vehicles nous, gairebé la meitat no contaminants. A més, introdueix un model de gestió més eficient, transparent i digitalitzat, amb sensors per monitorar la feina realitzada a cada barri.

Entre les principals novetats hi ha la retirada de totes les illes de contenidors soterrats. Addicionalment, s’introduiran la instal·lació de illes emergents a la Part Alta, brigades específiques per a la neteja d’excrements de coloms, la neteja de platges i un servei de repàs posterior a cada recollida. “Avui comencem el camí per posar fi al problema de la neteja a Tarragona”, ha afirmat Viñuales.

La campanya “Pla TGN’26”: transparència i pedagogia

El govern municipal ha presentat també la campanya “Pla TGN’26”, que marca el full de ruta fins al juny de 2026. Aquesta és la data prevista per a la implantació total del servei. L’objectiu és millorar la recollida selectiva, garantir carrers més nets i optimitzar l’eficiència del servei.

Els vehicles antics portaran el missatge “Aquest vehicle és de l’antiga flota. Poc a poc incorporarem els vehicles del nou servei”. També, els uniformes dels treballadors exhibiran el lema “Estem treballant per millorar el servei de recollida, neteja i platges”. Paral·lelament, el consistori està mantenint reunions amb les federacions veïnals per explicar el funcionament del nou contracte i resoldre dubtes.

ERC exigeix sancions a FCC pels darrers dies de deixadesa

Des del Grup Municipal d’ERC, el conseller Xavi Puig ha demanat a l’alcalde Viñuales una investigació exhaustiva i sancions exemplars a FCC, que fins dilluns era l’empresa responsable del servei. Els republicans consideren “inacceptable” la imatge dels últims dies, amb acumulacions massives de bosses de brossa als carrers de Tarragona.

“Les imatges de Tarragona plena de bosses afecten la qualitat de vida i la imatge de la ciutat”, ha declarat Puig, que ha reclamat lideratge i responsabilitat a l’alcalde. “No n’hi ha prou amb demanar disculpes: cal passar a l’acció perquè el tema és molt greu”, ha afegit.

A l’expectativa del futur

Durant la presentació, els mitjans hem pogut visitar les noves instal·lacions d’Urbaser a Tarragona. Es tracta d’un espai arreglat i adaptat que vol oferir millors serveis als treballadors. Hi ha sales de formació, zones de descans i activitats destinades a millorar el benestar laboral i, per tant, la bona execució del servei.

Urbaser Neteja Brossa Oficines

La sensació general entre els treballadors subrogats era la d’un primer dia d’escola: nous uniformes, camions nets i presència dels mitjans. Hi havia l’esperança que aquesta nova etapa suposi el final de les mirades crítiques i una millora real de les condicions de treball.

Urbaser Neteja Brossa treballadors

Entre companys i veïns del polígon del Francolí, s’hi comentava també la necessitat de millorar les infraestructures de la zona. Alguns treballadors confiaven que, amb l’arribada d’Urbaser, es pugui impulsar la renovació d’un polígon que arrossega deficiències estructurals des de fa anys.

Ara, la ciutadania haurà de comprovar si aquest nou servei posa fi, finalment, al vell problema de la brossa o si encara quedarà camí per recórrer. Per sort o per desgràcia, només el temps dirà quin futur ens espera amb el tema de la brossa a Tarragona.

PUBLICITAT