Subscriu-te

Mig segle formant metges a Tarragona

50 anys de compromís amb la docència

L’Hospital de Sant Pau i Santa Tecla celebra aquest 2025 el 50è aniversari del seu reconeixement com a centre docent universitari. Aquest esdeveniment va marcar un abans i un després en la formació mèdica a Tarragona. Aquell pas va fer possible que els estudis universitaris de Medicina s’impartissin a la ciutat. Així, es van obrir les portes a diverses generacions de professionals de la salut formats al territori.

PUBLICITAT

Els inicis d’un projecte pioner

El 28 de juny de 1975, el centre va ser acreditat com a hospital docent associat a la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona. Pocs mesos després, el 20 de novembre, es va signar el primer conveni de col·laboració entre totes dues institucions. Aquest acord va permetre iniciar el curs rotatori de sisè de Medicina a les instal·lacions de Sant Pau i Santa Tecla.

Els catorze primers alumnes van arribar a Tarragona l’abril de 1976. Això va donar el tret de sortida a una etapa de creixement i consolidació. L’any següent, 1977, la docència es va ampliar amb els estudis del primer cicle de Medicina a les aules de la Universitat Laboral. Això va consolidar Tarragona com a pol de formació sanitària.

Els primers residents i l’impuls cap a la universitat pròpia

En paral·lel, el Ministeri de Sanitat va convocar les primeres places de metges residents a l’Hospital de Santa Tecla. El 1978 s’hi van incorporar els primers especialistes en traumatologia, medicina interna i cirurgia general. Així es va iniciar la formació de postgrau i es van establir les bases del que avui és la formació MIR al territori.

Aquest avenç va esdevenir també un element clau per al moviment ciutadà i col·legial que reclamava la recuperació d’una universitat pròpia a Tarragona. Una reivindicació que connectava directament amb el llegat històric de la Universitat de Tarragona (1572-1717), clausurada amb el Decret de Nova Planta de Felip V.

Un acte per celebrar la trajectòria

Amb motiu del cinquantè aniversari, la Xarxa Santa Tecla Sanitària, Social i Docent i la Fundació Hospital de Sant Pau i Santa Tecla han organitzat un acte acadèmic commemoratiu aquest 5 de novembre de 2025. L’objectiu és reconèixer la tasca dels professionals i institucions que han fet possible aquest mig segle d’activitat docent.

Segons el director general Joan M. Adserà i Gebellí, aquesta efemèride reafirma el compromís de la institució amb la docència, la recerca i l’atenció sanitària. També ho fa amb el servei social de qualitat, sempre al servei de les persones i del territori.

PUBLICITAT