L’antiga adjudicatària de la neteja ha deixat la ciutat immersa en una nova crisi d’escombraries després de tres dies sense servei i més de 232 incompliments de contracte
“Fomento de Contrataciones y Contratas S.A.” ha marxat per la porta gran. L’empresa, que fins ara gestionava el servei de neteja i recollida de residus de Tarragona, deixa la ciutat immersa en una nova crisi de brutícia després de tres dies sense servei. Hi ha desenes de punts desbordats.
Segons ha informat la consellera de Neteja, Sonia Orts, el Departament de Neteja ha detectat 232 incompliments entre l’1 i el 19 d’octubre, sense cap justificació. Ha iniciat un expedient sancionador de 65.000 euros a l’antiga concessionària.
Però la cirereta del pastís, i pel que ara està treballant el Departament de Neteja, és pels últims tres dies sense servei. Per aquests dies es planteja un altre expedient sancionador a l’anterior empresa.
Un octubre marcat per la inacció i els contenidors plens
L’informe municipal recull incidències reiterades en la recollida de totes les fraccions: orgànica, paper i cartró, envasos, vidre i resta. També inclou manca de sanejament i rentat de contenidors, deficiències en la neteja de platges i restes de poda acumulades.
Aquest panorama va deixar imatges de carrers plens d’escombraries, com al carrer Colom o a la plaça de l’Oli. A més, va generar malestar ciutadà per la falta d’higiene i les males olors.


170.000 euros més en descomptes i un segon informe en camí
La sanció de 65.000 euros no és l’única. Des de l’inici de l’any, l’Ajuntament ja ha descomptat prop de 170.000 euros de les factures mensuals de FCC per serveis no prestats.
A més, el consistori prepara un nou informe que recollirà les mancances dels darrers dies de servei, abans del traspàs a Urbaser. Aquestes mancances podrien comportar una nova sanció addicional.
Urbaser assumeix el servei amb més personal i maquinària arreglada
Des de l’1 de novembre, Urbaser és la nova adjudicatària del servei. L’Ajuntament afirma que la transició s’ha completat amb normalitat, tot i els incompliments en el servei per part de FCC. S’han incorporat els treballadors subrogats, maquinària revisada i posada al dia, nous uniformes i hi ha hagut una lleu ampliació de plantilla.
Orts ha demanat paciència a la ciutadania fins que el servei es normalitzi completament. “L’objectiu immediat és buidar tots els contenidors”, ha insistit.
La situació d’excepcionalitat ocasionada per FCC ha obligat la nova empresa a començar el servei amb un pla especial. Aquest seguirà fins dissabte per normalitzar la recollida. A partir de dissabte o diumenge, segons l’evolució, s’activarà la nova planificació ordinària de treball.

ERC demana la dimissió de la consellera Orts
En paral·lel, ERC Tarragona ha aprofitat la crisi per demanar la dimissió de la consellera de Neteja, a qui acusa de “mala gestió”. Els republicans consideren que “la situació actual és el resultat d’anys d’improvisació” i reclamen “una renovació política al capdavant de l’àrea”. A més de reivindicar, que aquests dies sense servei són responsabilitat de l’Ajuntament que ha estat envinilant els antics vehicles amb una campanya sobre el nou servei d’escombraries. Tot i això, des del govern municipal s’insisteix que la situació és conseqüència directa de l’abandonament del servei per part de FCC.
El que encara no sabem és si aquestes són les darreres pàgines d’aquest drama i si el nou contracte amb Urbaser permetrà posar fi a una dècada de problemes i maldecaps o encara en portarà més. Només el temps dirà.






