La plataforma Cel Net reclama una legislació a la Generalitat per controlar l’emissió de compostos cancerígens de la indústria química al Camp de Tarragona després de presentar tres nous informes elaborats per la URV, la UPC i la UB, que confirmarien la presència continuada de benzè i 1,3-butadiena, dos compostos cancerígens, a l’aire del territori. En parlem a Carrer Major amb la portaveu de Cel Net, Neus Roig.
Roig, assegura que aquest pas “suposa un abans i un després” i reclama que la Generalitat actuï: “No estem revelant res que no se sàpiga, però ara tenim més aval científic. El coneixement i les dades ja hi són, el que falta és voluntat política per legislar.”
Roig alerta del risc per a la salut: “Aquests compostos són cancerígens i l’exposició ideal seria zero. Cada microgram que respirem pot comportar mutacions que a la llarga poden derivar en càncer.”
Tot i algunes millores en la darrera dècada, com la creació de taules de treball, Roig denuncia que “les mesures no s’executen i tot avança massa lent”. També critica la falta de resposta institucional: “Després de la roda de premsa, ningú de la Generalitat s’ha posat en contacte amb nosaltres.”
La plataforma demana tres mesures urgents: control real dels nivells, nous límits més estrictes per al benzè i l’1,3-butadiena, i sancions per a les empreses que incompleixin. “Si legislem però no sancionem, no servirà de res”, afirma Roig.