El Govern aprova l’Estratègia Ferroviària que inclou l’intermodal de Vila-seca

El Govern ha aprovat l’Estratègia Ferroviària de Catalunya amb 63 mesures a desenvolupar fins al 2050. Entre aquestes, es planteja la construcció de tres noves estacions de l’AVE, una d’elles seria l’intermodal de Vila-seca, molt pròxima a l’aeroport de Reus. Les altres, a l’aeroport de Girona i a Vilafranca del Penedès.

PUBLICITAT

En el document, es defineix l’estació tarragonina com Tarragona-aeroport. En aquest sentit, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha afirmat que les estacions pròximes als aeroports de Girona-Costa Brava i de Reus són infraestructures que estan vinculades als projectes d’inversió DORA3 dels aeròdroms.

“És Aena qui ha d’incorporar les dues estacions. Per la planificació que hem vist estan incorporades i abans del 2030 haurien d’estar construïdes i en funcionament”, ha dit la portaveu del Govern. 

Els objectius del document

El document identifica vuit objectius, com ara millorar la fiabilitat dels trens i la xarxa ferroviària, augmentar la intermodalitat entre els mitjans de transport, incrementar les mercaderies per tren, promoure les empreses del sector ferroviari (27.000 persones ocupades i una facturació de 3.600 MEUR) i potenciar l’FP ferroviària.

L’estratègia també aposta per impulsar la Línia Orbital (R9), l’Eix Transversal ferroviari o crear una empresa pública per comprar material rodant.

El document neix de la voluntat de planificar i definir el nou model ferroviari català arran del traspàs integral de Rodalies, el futur creixement de la població i els seus desplaçaments o de la necessitat de descarbonització de la mobilitat.

Per assolir els vuit objectius, l’EFC defineix unes línies d’actuació i un conjunt de mesures a desenvolupar per plans, programes, normatives i actuacions del Govern amb tres horitzons temporals: 2030, 2040 i 2050.

30.000 MEUR d’inversió ferroviària en 25 anys

La inversió ferroviària en aquests últims 25 anys a Catalunya ha estat de l’ordre d’uns 30.000 milions d’euros, a parts pràcticament iguals entre l’Estat i la Generalitat, cosa que significa una mitjana de més de 1.200 milions per any.

La línia d’alta velocitat ha acaparat la major part de la inversió de l’Estat (uns 10.000 milions d’euros), mentre que la Generalitat ha destinat majoritàriament la inversió a les línies L9 i L10 de metro i a FGC.

PUBLICITAT