A ‘Carrer Major’ parlem Óscar Sánchez, alcalde de Constantí i secretari de l’Associació per l’Impuls de l’Àrea Metropolitana del Camp de Tarragona. Amb ell ens centrem en l’actualitat d’aquesta associació de recent creació al nostre territori, com a pas previ a que es faci realitat l’Àrea Metropolitana.
Sánchez ha recordat que diversos ajuntaments han impulsat aquesta associació com a “eina inicial” mentre no s’aprova una llei específica al Parlament de Catalunya. Segons ha dit, molts serveis “ja funcionen de manera mancomunada” i la ciutadania percep aquesta realitat metropolitana, però ara cal fer “el pas definitiu” per dotar-la de reconeixement institucional.
Pel que fa a la constitució de l’associació, l’alcalde ha remarcat el consens existent entre els municipis impulsors, molts d’ells liderats per equips joves i que comparteixen la voluntat de “treballar plegats i amb visió territorial”. Sánchez ha subratllat que Constantí n’obtindrà importants beneficis després d’haver estat “un municipi històricament molt generós” amb el conjunt de la demarcació.
Un dels punts destacats de l’entrevista ha estat el funcionament del sistema de quotes municipals, que es basa en trams de població però que, segons Sánchez, té un pes “molt menor” comparat amb l’objectiu comú: preparar el territori perquè, quan s’aprovi la llei metropolitana, es pugui començar a treballar amb plena operativitat.
El batlle també ha confirmat que hi ha altres municipis interessats a adherir-se a l’associació i que el creixement es farà “amb coherència territorial”, especialment en l’entorn de Tarragona i Reus.
Sobre els eixos de treball, el secretari ha apuntat que fa dos anys que s’està avançant en comissions tècniques conjuntes amb suport de la Diputació, especialment en àmbits com la mobilitat, les infraestructures i la planificació urbanística. En aquest sentit, ha anunciat una propera reunió amb la consellera de Territori per abordar el nou Pla Director Urbanístic del Camp de Tarragona.
Un dels debats recents ha estat la ponderació de vot segons població, especialment reivindicada des de Tarragona. Sánchez ha defensat el model actual, que garanteix que els municipis petits “tinguin veu i vot”, i ha insistit que l’important és “començar a caminar amb unitat” i evitar discursos que puguin dividir.
Pel que fa al futur, l’alcalde ha assenyalat la mobilitat com el principal repte immediat, especialment davant la fi de la concessió de transport públic el 2028. Considera que aquesta data és “l’oportunitat ideal” per crear un sistema metropolità més sostenible, econòmic i eficient.
