Les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre continuen arrossegant les conseqüències dels mesos d’afectacions ferroviàries derivades de les obres al túnel de Roda de Berà. Tot i això, aquest dissabte van entrar en vigor els nous horaris que s’han programat per les línies de regionals del sud, amb força bona rebuda per part dels usuaris. A ‘Carrer Major’ en parlem amb Adrià Allo, membre de Dignitat a les Vies.
Allo reconeix que hi ha millores amb la reprogramació —com la recuperació dels trens directes Barcelona–Valls–Lleida— però alerta de punts febles importants: els caps de setmana al matí s’han reduït freqüències, i molts enllaços fallen per manca de puntualitat. També denuncia que en hores punta alguns trens continuen sent simples i obliguen els passatgers a viatjar drets. Sobre els territoris més afectats, la plataforma no detecta empitjoraments greus, però sí millores limitades: “La Selva del Camp i el Morell han guanyat freqüències, però en general és una reprogramació poc ambiciosa.”
Tot i això, considera que “estem millor que fa una setmana”, sense deixar de remarcar que els problemes amb els trens són lluny d’acabar. Des de Dignitat a les Vies asseguren que el retorn al ritme habitual és només “sobre el paper”. Allo explica que les afectacions no s’acaben aquí: “Pot ser que al febrer, març o abril torni una altra tanda d’obres importants. I encara que no n’hi hagi, els retards crònics continuen.”
Segons Allo, durant els cinc mesos de tall ferroviari, els viatgers van patir retards constants, cancel·lacions, transbords forçosos i incompatibilitats horàries, una situació que ha fet caure la demanda: “Hi ha una crisi de confiança. La gent evita agafar el tren perquè no és un servei fiable.” La Generalitat calcula una disminució d’usuaris d’entorn del 10%.
Un dels punts més crítics, afirma la plataforma, ha estat la manca de coordinació entre Generalitat, Renfe i Adif. Allo assegura que sovint “no es posen d’acord” i que la informació als usuaris ha estat insuficient, fins al punt que molta gent ha optat per consultar l’app Transporta’m, creada per membres de Dignitat a les Vies per obtenir dades reals del servei.
Allo també ha valorat els serveis alternatius per carretera durant el tall del túnel de Roda, que defineix com a “millor resolts del que s’esperava”, tot i reconèixer el caos inicial i la falta d’informadors formats a les estacions: “Molts dies anava millor el bus que el tren, cosa trista per a un territori que vol confiar en el ferrocarril.”
