El festival engega el ‘Secret Screening’, una nova proposta on el públic només sap que veurà un film de terror
El REC, Festival Internacional de Cinema de Tarragona, arriba a la seva 25a edició. Presenta una programació plena d’estrenes i amb noms destacats del panorama internacional. ‘Follies’, ‘Lady’ o ‘Las líneas discontínuas’ són algunes de les òperes primes a competició. Aquest certamen aposta pel talent emergent. Fins al 8 de desembre, la ciutat esdevé l’epicentre de la descoberta cinematogràfica. També d’activitats per a tots els públics i per a la indústria. Una de les novetats d’enguany és el ‘Secret Screening’, estrenada aquest dijous al vespre. Es tracta d’una proposta on els espectadors només sabien que veurien un film de terror a l’Antiga Audiència abans de començar la sessió. La cinta escollida ha estat ‘El projecte de la Bruixa de Blair’.
El director artístic del REC, Xavier García, ha assegurat que és un “honor i tota una fita” assolir els 25 anys de vida del festival. Aquest està dedicat al cinema independent i al nou talent en una ciutat com Tarragona. “Amb l’equip, hem decidit no fer grans celebracions pel 25è aniversari”, ha dit García. En canvi, “fer l’edició 25 ja és prou celebració”, ha asseverat a l’ACN. A banda de recordar el llegat del certamen, García ha posat el focus en la secció del REC Selection. “Mostrem les veus més consolidades del cinema contemporani”. Ens hem centrat en fer preestrenes de les seves noves pel·lícules a la ciutat”, ha subratllat.
Entre els noms més reconeguts de la programació destaca ‘Father Mother Sister Brother’. La nova pel·lícula de Jim Jarmush és guanyadora del Lleó d’Or a Venècia i protagonitzada per Adam Driver, Cate Blanchett i Tom Waits. També es projectarà ‘La Grazia’, de Paolo Sorrentino, premiada al Festival de Venècia. Tot i la selecció d’aquests títols, el director artístic ha assenyalat que el vaixell insígnia del festival és la competició de les òperes prima. Algunes destacades són ‘Glorious Summer’, Premi Especial del Jurat al Festival SXSW; ‘Follies’, presentada al Festival de Locarno i ‘Happy Birthday’, reconeguda al Festival de Tribeca i candidata d’Egipte als Oscars.
“Aquesta pel·lícula ha anat guanyant tant recorregut, que és la candidata d’Egipte als Oscars”, ha destacat García. Entre les propostes a competició també s’ha programat ‘Lady’, una sàtira britànica. Ha estat premiada al Festival Black Nights de Tallin. També inclourem ‘Las líneas discontínuas’, la nova proposta d’Anxos Fazáns, en estrena a Catalunya. “Hi ha diverses pel·lícules que ja intuïm que tindran un llarg recorregut”. Esmentem ‘Lady’, ‘Las líneas discontínuas’, ‘Lionel’ o ‘Les Baronnes’, com a exemples. El REC servirà com a punt de sortida i referència”, ha comentat García.
Pel que fa a les pel·lícules fora de concurs, tindrà un paper rellevant ‘Estrany Riu’. Aquest és el debut en llargmetratge de Jaume Claret Muxart, premiat al Festival de Venècia a la Secció Orizzonti. També veurem ‘La Furgo’, del director Eloy Calvo, presentada al Teatret del Serrallo dins de la Sessió Vermut. A més, inclourà trobades amb els directors dels films.
El REC estrena proposta: el ‘Secret Screening’
El festival ha estrenat aquest dijous al vespre una nova proposta: el Secret Screening. El públic ha assistit a l’Antiga Audiència de Tarragona amb només la pista que s’hi projectaria un film de terror. Fins que no s’han apagat els llums, els espectadors no han sabut que veurien ‘El projecte de la Bruixa de Blair’. “Enguany volíem fer alguna cosa diferent”, ha dit Elodie Mellado. Ella és membre de l’equip de programació del REC. De fet, la programadora ha explicat que des del festival volen anar més enllà de simplement projectar una cinta. Això és perquè, per això, ja hi ha les sales de cinema comercial. “La tendència és generar esdeveniments i experiències diferents per als espectadors”, ha afegit. Per ella, el ‘Secret Screening’ és una manera que el públic es vegi “implicat” en el certamen d’una forma més participativa.
Mellado confia que la iniciativa tingui èxit i que la puguin repetir en les pròximes edicions. “Sé que és arriscat programar terror, però sempre penso que aquest tipus de cinema compartit pot ser molt divertit”, ha afirmat. Pel que fa a la tria, la programadora considera que ‘El projecte de la Bruixa de Blair’ és la pel·lícula “més definitòria” del cine de terror del segle XXI. Argumenta que va “inaugurar una nova manera d’entendre el màrqueting a través d’Internet”. “Ens va fer creure a tots que era una pel·lícula com un d’aquests vídeos ‘snuff’. Eren enregistraments que s’havien trobat al bosc i que realment havia passat”, ha recordat.
També ha assenyalat que és considerada “com una de les pel·lícules més taquilleres o més rendibles”. Això es deu al fet que es va fer amb un baix pressupost. “Tots els codis que utilitza s’han establert”. Sense ella, “no hi hauria hagut èxits com ‘Paranormal Activity’. Això aplicaria també a altres pel·lícules que s’han fet a posteriori, on es jugava molt amb aquest metratge trobat o amb aquesta mena de vídeo casolà”, ha opinat.
El RECLab, punt de trobada del sector
Els creadors i productores del sector cinematogràfic s’han tornat a reunir aquest dijous. Continuaran fent-ho al llarg del festival en el marc del RECLab, la plataforma d’indústria del REC. El director artístic ha explicat que es tracta d’un punt de trobada de professionals que es va consolidar el 2024. “Ajudem les productores, els directors, a prendre bones decisions”. Aquestes es fan en un moment crític dels seus projectes, ha detallat. Concretament, cobreixen tots els períodes de la producció d’una cinta. “Potser l’element més destacat són les presentacions”, ha explicat. El moment més clau és quan es troben a l’últim moment del seu muntatge. Aquí les fem trobar amb agents de la indústria internacional. Es tracta de gent molt consolidada, que obren un debat de quin és el millor pas a donar a partir d’ara perquè aquesta pel·lícula esdevingui global”, ha dit.
Una altra de les accions destacades és’ l’Screening Test’. En aquesta activitat, el públic veu i opina sobre el film guanyador del Primer Test, el laboratori d’acompanyament del RECLab. Per participar-hi es requereix un acord de confidencialitat. Aquest permet formar part del procés de creació d’una pel·lícula que encara no està acabada. “Hi ha passat pelis com Mamífera o 20.000 espècies d’abelles”. La seva directora ha explicat que el final es va decidir a Tarragona. Això va ocórrer després d’aquesta trobada amb públic anònim.”, ha subratllat García.
En aquesta 25a edició, al Primer Test, es podran veure per primer cop fragments de projectes. Inclouen títols com el documental ‘Adiós ríos’, dirigit per Sebastián Uría i amb el guionista i codirector Santiago Uría. També ‘Agrestes’, de Bàrbara Farré i Diego Betancor; ‘Anxo’, de David Hernández i Xoan Escudero. També projectaran ‘Salen las lobas’, de Clàudia Estrada i la productora Alba Sotorra. Aquest inclou un equip de producció internacional, entre d’altres.






