TGN Info | Alerta per risc d’inundacions al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre

Protecció Civil de la Generalitat ha activat la fase d’alerta del pla Inuncat a les Terres de l’Ebre i el Camp de Tarragona per l’acumulació de més de 200 litres de pluja per metre quadrat. A més, ha enviat un missatge ES-Alert als mòbils de les comarques del Baix Camp, Priorat i Ribera d’Ebre per demanar precaució a la població, sobretot en els desplaçaments i a les zones inundables.

PUBLICITAT

El missatge d’alerta avisa del “risc d’inundacions per desbordament de rius ara i en les properes hores” a les tres comarques citades. Per això, demana extremar precaucions, evitar desplaçaments innecessaris i allunyar-se de rieres i barrancs. També recomana consultar la informació meteorològica.

El telèfon d’emergències 112 ha rebut fins poc abans de dos quarts de dues del migdia un total de 97 trucades relacionades amb les pluges intenses i que han generat 70 expedients. La comarca amb més trucades, 21, ha estat el Barcelonès, un 28% del total, 17 de les quals des de la capital, seguida del Vallès Occidental, amb 10, un 13,5%, i el Priorat i l’Alt Penedès, amb 7 cadascuna.

La pluja ha estat abundant a sectors del prelitoral i de Ponent, sobretot al Priorat, segons informa el Servei Meteorològic de Catalunya. D’acord amb les dades, on més aigua s’ha acumulat és a Falset, amb gairebé 150 mm de precipitació acumulada fins a les 9.30 h. També destaquen els registres de 95,1 mm al Perelló (Baix Ebre); 83,4 a Torroja del Priorat (Priorat); 82,9 a l’Ametlla de Mar (Baix Ebre) i 67,1 a Tivissa (Ribera d’Ebre).

Vandellòs acumula més de 200 litres de pluja durant la matinada i matí d’aquest diumenge 15 de desembre

Una situació ha que ha provocat la crescuda dels barrancs del municipi. Un altre dels municipis afectats és Falset. L’alcalde Carlos Brull ha explicat que s’han suspès les classes per prevenció, sobretot perquè el camí d’accés a l’institut Priorat travessa un dels barrancs del poble, el de la Fuïna. També el barranc de la Vila baixa acabalat aquest dilluns.

El consistori centra les tasques de les brigades municipals en revisar i netejar els camins, sobretot els que donen accés a masies i habitatges disseminats.

Les tempestes estan provocant talls puntuals de subministrament de llum, aigua i telefonia.

Tot i que les pluges cauen a ratxes fortes i acompanyades de vent, llamps i calamarsada, no hi ha hagut incidències destacades a Falset ni als municipis de l’entorn. Com ha detallat l’alcalde, s’han atès acumulacions puntuals d’aigua, arrossegament de brossa i petites esllavissades en camins.

Pel que fa a les afectacions de mobilitat, la circulació de trens a l’R15 està interrompuda entre Faió La Pobla de Massaluca i Casp per una incidència en la infraestructura a Nonasp i entre Pradell i Móra la Nova per acumulació d’aigua per la pluja a Marçà-Falset. En el primer cas, s’ha establert un servei de transport alternatiu entre Faió La Pobla de Massaluca i Casp, mentre que en el segon s’ha establert servei per carretera entre Mora La Nova i Tarragona.

Seguim amb mobilitat, ja que la plataforma Mercaderies per l’Interior ha presentat al·legacions al projecte d’Adif per evitar el soroll del pas del corredor mediterrani pel Tarragonès tot argumentant que la instal·lació de pantalles acústiques tindrà efectes “altament lesius” en matèries paisatgística, urbanística, ambiental, social i econòmica. 

L’ens estatal va publicar al BOE aquest novembre el seu pla per fer mitigar el soroll als grans eixos ferroviaris. L’entitat Tarragona Avança, dins la qual s’integra la plataforma, ha formalitzat el tràmit en el tram que afecta Vila-seca, Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Han denunciat que la implantació de l’ample estàndard i les seves modificacions no tenen els estudis ambientals que exigiria la normativa europea.

Tampoc el pla contra el soroll s’hauria sotmès a avaluació d’impacte ambiental. En aquest sentit, constaten que les obres físiques i estructurals comportaran impactes ambientals i paisatgístics de forma “evident”.

Segons han afegit, la solució escollida per Adif és la “més agressiva i menys eficient”. L’acusen d’ignorar alternatives més modernes, barates i molt menys intrusives. En aquest sentit, recorden que les pantalles proposades poden assolir fins a sis metres d’alçada, amb un impacte “sever” sobre el paisatge i la qualitat de vida de la zona.

Tarragona tanca la temporada de creuers 2025 amb 62 escales i 126.000 passatgers. De cara el 2026, s’espera un nou any de rècord.

La federació de confraries de pescadors a Tarragona assenyala que tenir menys de 143 dies de pesca “no s’hauria entès”. En declaracions a l’ACN, el secretari Xavi Domènech ha apuntat que el pacte tancat aquest dissabte prové en part dels “deures ben fets” que el sector ha fet en mesures mediambientals. 

Malgrat mantenir els dies de pesca del 2025, Domènech lamenta la incertesa que proporciona aquest pacte. 

Els pescadors de la flota d’arrossegament celebren a mitges l’acord que s’ha tancat de matinada aquest dissabte, tenint en compte que partia d’una xifra molt inferior als 143 dies de mitjana que han pogut sortir a la mar enguany i que finalment es mantindran de cara a l’any vinent. 

Amb tot, el sector també lamenta la incertesa que l’acord proporciona als pescadors, tenint en compte que es tracta de quotes i dies de pesca anuals. En aquest sentit, Domènech ha subratllat l’esforç que ha fet la flota en els últims anys en matèria de mesures mediambientals i ha demanat “coherència”. “Cada dia les pressions són terribles sobre què passarà l’any vinent”, ha afegit.

Davant d’aquest escenari, Domènech ha posat el focus en la necessitat d’aplicar mesures que promoguin el relleu generacional i combatin la pèrdua d’embarcacions que surten a pescar.

En el cas tarragoní, la federació territorial de confraries de pescadors a Tarragona assenyala “incongruències” en les quotes de pesca per a la gamba. Concretament, critiquen que una mateixa espècie tingui dues restriccions, una de dies de pesca i l’altra de quantitat de peix que es pot pescar. 

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) va presentar la setmana passada l’estudi preliminar d’alternatives per a la millora ambiental del tram final del riu Gaià, així com les actuacions relatives a la presa del Catllar. 

En l’estudi es valora des d’una hipotètica retirada total o parcial de la presa, fins a un rebaix o mantenir-la com està. Per a cada opció s’ha valorat el risc d’inundació aigües avall, la viabilitat tècnica i seguretat en l’estructura de la presa, la millora ambiental, l’intercanvi d’aigua en la relació riu-aqüífer i els possibles costos. L’estudi es va presentar en una sessió informativa, duta a terme com a part del grup de seguiment, amb els ajuntaments del tram final del riu, els regants, les entitats ambientals i Repsol.

L’estudi fixa inicialment una sèrie de condicionants que s’han de complir, com el correcte desenvolupament de les activitats agrícoles que depenen de l’embassament, mantenir o gestionar adequadament el risc d’inundació de la població, béns i serveis localitzats aigües avall de la pressa, mantenir la relació dels balanços d’intercanvi d’aigua en la relació riu-aqüífer, i millorar la continuïtat longitudinal del riu i maximitzar els serveis ecosistèmics associats.

El treball presentat no concreta una solució final, sinó que aporta informació preliminar per iniciar un seguit de contactes i valorar les diferents opcions i costos associats. A més, es durà a terme una anàlisi addicional on es planteja la possibilitat de transformar l’actual presa en una de laminació, i analitzar així si aquesta possibilitat permetria gestionar de manera equilibrada els diferents usos, minimitzar els riscos d’inundació, millorar la connectivitat del riu i garantir les activitats agrícoles i el bon estat de diverses captacions subterrànies.

L’entrada de l’ajuntament de Cornudella de Montsant lluirà a partir de diumenge una ‘llamborda del record’ en honor a Joan Busquets i García. Es tracta de l’alcalde republicà que va ser afusellat pel franquisme, convertint-se en l’únic represaliat del poble. 

L’acte, impulsat per l’Associació de víctimes de la repressió franquista a Tarragona, deixa constància de la història d’aquest veí del municipi i repara part del dol familiar reconeixent els fets. Després d’anys de silenci, són les generacions posteriors qui el reivindiquen i el recorden.

Joan Busquets García va ser alcalde de Cornudella de Montsant durant dos períodes molt breus, al llarg de la guerra civil espanyola. Sastre de professió i impulsor del local cultural La Renaixença, també va vincular-se activament al bàndol republicà. La denúncia presentada per cinc veïns del poble, un dels quals exercia com a metge, va desembocar en un consell de guerra sumaríssim que va decretar-ne la pena de mort. Després de ser empresonat primer a Falset i després a Tarragona un parell de mesos, Busquets va ser afusellat el 6 de maig de 1939 i enterrat en una fossa comuna del cementiri municipal. Encara ara, la família desconeix el punt exacte on es troben les seves restes.

Familiars de Busquets asseguren que les revenges van motivar la presentació d’aquesta acusació, que van marcar la vida d’aquest alcalde i la dels seus descendents. 

Amb tot, els seus descendents reiteren que l’acte d’aquest diumenge suposarà tancar “una part” del dol familiar, si bé encara queda feina per tancar la ferida familiar. 

La llamborda de Busquets és la setena que es col·loca a la demarcació tarragonina, en el marc d’un projecte impulsat per l’Associació de víctimes de la repressió franquista a Tarragona. L’objectiu de la iniciativa és posar nom i context a la vida dels veïns que van ser afusellats o morts a les presons de la ciutat. 

Viñuales situa la neteja, el nou POUM i la Tabacalera com a prioritats de Tarragona per al 2026.

L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, ha afirmat que els principals reptes de cara al 2026 per la ciutat seran la implantació definitiva del servei de neteja, establir les línies mestres del nou POUM i l’inici de la reconversió de la Tabacalera, amb la arribada del centre d’estudis privat Euses i l’inici del trasllat del conservatori de música de la Diputació. 

Viñuales ha assegurat que la ciutat “viu un moment dolç” a nivell d’inversions i d’esdeveniments esportius, com el pas del Tour de França, la Copa de la Reina de bàsquet o l’europeu de triatló. 

En aquest sentit ha celebrat les dades econòmiques i turístiques, que ha qualificat de “molt bones”

El Clúster TIC Catalunya Sud ha formalitzat la seva incorporació a l’Associació per l’Impuls Metropolità del Camp de Tarragona (AMCT), una aliança estratègica que consoliden la tecnologia i la innovació com a eixos clau del desenvolupament metropolità.

L’entrada del TICSud a l’AMCT permet integrar la visió i el potencial del sector tecnològic regional en la planificació i el desplegament de polítiques metropolitanes, reforçant la capacitat del territori per generar activitat econòmica d’alt valor afegit i millorar la competitivitat de les empreses.

El president del TICSud i CEO de Movertis, Pablo Mazón, ha assenyalat que “aquesta aposta ens permet sumar esforços i alinear estratègies per projectar el Camp de Tarragona com un districte tecnològic propi, amb empreses competitives i amb capacitat d’atraure talent i inversió amb la tecnologia com element vertebrador del futur del territori”.

Des de l’Àrea Metropolitana de Tarragona es valora molt positivament l’entrada del Clúster TIC Catalunya Sud, ja que aporta una visió especialitzada i un coneixement del sector tecnològic i eines clau per afrontar reptes de present i futur. La trobada per oficialitzar l’acord s’ha celebrat aquest dilluns al Foyer Marià Fortuny de firaReus.

L’Ajuntament de Tarragona ha iniciat aquesta setmana la instal·lació de 44 reductors de velocitat en diversos punts de la ciutat, en una actuació que s’allargarà fins a finals de gener. Els primers treballs s’han concentrat al barri de Bonavista, un dels àmbits on els serveis tècnics i la Guàrdia Urbana han detectat un major risc d’accidentalitat, especialment en zones de pas escolar.

Els dispositius que s’estan col·locant són de dos tipus: els coixins berlinesos, situats al centre de la calçada i que permeten el pas de vehicles d’emergència amb menys afectació, i els lloms d’ase, més habituals en carrers pròxims a escoles i instituts. La consellera de Mobilitat, Sonia Orts, explica que la intervenció respon a un estudi de seguretat viària que identifica els trams amb més sinistralitat o presència de vianants vulnerables.

A Bonavista, el carrer 22 incorporarà dos nous elements —un a la zona escolar i un altre a l’entrada de la Rambla de Ponent—, mentre que altres punts d’actuació inclouen el carrer 3 i el camí de la Coma, a l’entorn del complex educatiu. Orts recorda que tres quartes parts dels accidents amb víctimes es produeixen en zones urbanes i que un 20% afecten vianants, fet que justifica l’emplaçament prioritari dels reductors.

El projecte té un cost aproximat de 90.000 euros i, segons el consistori, tindrà continuïtat el 2026 amb una nova partida per ampliar la xarxa de pacificadors de trànsit a tota la ciutat.

PUBLICITAT