La covid i la davallada del carbó redueixen el tràfic del Port de Tarragona

El Port de Tarragona tancarà l’exercici 2020 amb un 20% menys de tràfic respecte el 2019, quan va moure 33,3 milions de tones. El president Josep Maria Cruset avança que si no es té en compte la “gran reducció” del tràfic de carbó o la menor importació de cereals, la disminució atribuïble a la covid-19 ronda el 15%. Una xifra, subratlla el president, que queda lluny de la reculada del 30% que estimaven al principi de la pandèmia. Malgrat la crisi, el port manté el calendari de projectes cabdals com la ZAL i la intermodal de Guadalajara. A més, obre noves connexions, com la ruta Ro-Ro que començarà a transportar camions de mercaderies entre Turquia i Catalunya, a bord d’un vaixell, d’aquí a poques setmanes.

El president del port de Tarragona, Josep Maria Cruset, al costat d'una maqueta de la futura terminal intermodal Puerto Centro a Guadalajara.
PUBLICITAT

Durant el 2020 el port ha constatat un comportament positiu en el tràfic de carburants i líquids vinculats al sector petroquímic perquè, en temps de preus baixos, les empreses han optat per emmagatzemar amb la intenció de vendre a un millor preu més endavant. Cruset assenyala que, dins d’un escenari de reducció, els tràfics estructurals del port han tingut un comportament “prou interessant”.

Un altre dels àmbits que manté bons resultats és el transport d’animals vius, que assolirà “números pròxims” als de 2019. Aquí, però, hi ha una reivindicació pendent. Malgrat l’esforç i “la màxima actitud positiva” dels funcionaris del Punt d’Inspecció Fronterera (PIF) de Tarragona, Cruset insisteix a reclamar a l’Estat que incrementi el personal adscrit al servei perquè puguin fer-se operatives durant les 24 hores del dia.

Noves oportunitats malgrat la pandèmia

De cara al nou any, el port constata un bon “dinamisme” en les empreses portuàries. “S’estan explorant nous tràfics, noves oportunitats malgrat aquest context general complicat i noves maneres de treballar”, resumeix Cruset. El 2021 portarà a Tarragona “nous mercats i oportunitats” que s’aniran consolidant en un futur i que suposaran un “canvi de marc mental” en determinades operacions.

Una de les novetats arribarà aquest mateix gener amb l’obertura d’una ruta Ro-Ro que setmanalment transportarà camions de mercaderies entre Turquia i el port de Tarragona. Segons detalla Cruset, els camions arribaran en vaixell, baixaran al port de Tarragona per anar a descarregar mercaderia arreu de la península Ibèrica i tornaran de nou a port en un màxim de 24 hores per enfilar la tornada cap a Turquia, de nou per via marítima.

Aquest nou tràfic enfortirà relacions amb un mercat “molt interessant per al territori” i s’emmarca en el treball comercial que s’està fent des de port en l’àmbit de la càrrega general. Aquest segment de negoci, i especialment el tràfic de contenidors a dia d’avui encara incipient, creixerà amb la construcció de la nova Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i la terminal intermodal Puerto Centro, a Guadalajara.

Aquests dos projectes cabdals pel port omençaran obres durant el primer quadrimestre -com a molt al maig-, segons precisa el president de l’Autoritat Portuària, de manera que el 2021 serà “el gran any de la transformació del port de Tarragona des del punt de vista d’infraestructura” i “de preparar-se pels pròxims 20 anys”.

PUBLICITAT