Un estudi desenvolupat per professorat de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) revela els factors que provoquen la síndrome de l’esgotament professional o síndrome del cremat i com anticipar-s’hi. Aquesta patologia pot fer augmentar els accidents entre els conductors professionals.
La recerca s’ha publicat a ‘Journal of Occupational Safety and Ergonomics’. La investigadora Patrícia Tàpia-Caballero, apunta: “Quan l’estrès es manté en el temps i això porta a la persona a un estat d’esgotament”. La professora diferencia l’estrés i el distrés. El primer, “és el que aporta una cosa positiva per a la persona. Per exemple, quan percebem les demandes laborals com un repte”. El segon, és “nociu” i “ens perjudica”. La investigadora l’exemplifica mitjançant la percepció que “els nostres recursos són inferiros al que ens demana el treball”. Finalment, Tàpia-Caballero conclou: “Quan aquest distrès laboral es perllonga en el temps, parlem de la síndrome del treballador cremat”.
D’altra banda, el treball ha avaluat a 518 conductors professionals de diferents sectors del transport i s’ha constatat que els que tenen més risc de patir la síndrome del cremat són els que tracten amb persones. D’aquesta manera, tenen més possibilitats de cometre errors durant la conducció i, per tant, de patir més accidents de trànsit.
Els investigadors han conclòs que els millors predictors de la síndrome són la fatiga laboral, la falta de motivació i l’estabilitat emocional. De fet, a l’hora d’establir mesures de prevenció en les empreses, l’estudi indica que es pot mesurar la fatiga especifica dels conductors professionals amb un qüestionari denominat DF-8, elaborat pels mateixos científics.