El Port de Tarragona ha començat a aplicar mesures extraordinàries per resoldre l’acumulació de vaixells que estan pendents de ser carregats i descarregats a causa dels “baixos rendiments” de les operatives portuàries d’aquests dos últims mesos. Des del port s’ha apuntat que els estibadors han demanat “mobilitzar més personal” i que per això les empreses contractaran empleats procedents d’Empreses de Treball Temporal (ETT). Alhora, es destinaran treballadors eventuals que feien tasques complementàries a descarregar vaixells. Aquestes mesures permetran augmentar la capacitat de l’estiba en un 30%, tal com es va anunciar la setmana passada. A més, des de l’Autoritat Portuària reclamen un acord “ràpid” per descongestionar les instal·lacions.
En un comunicat, l’Autoritat Portuària de Tarragona (ATP) ha assenyalat que fa dues setmanes va requerir a les empreses estibadores “que activin els mecanismes necessaris per descongestionar el Port i atendre degudament les càrregues i descàrregues de vaixells que actualment es troben al port i les escales futures, així com altres tasques complementàries com el transport horitzontal i els lliuraments, d’acord amb les obligacions de continuïtat i regularitat adequades per solucionar aquesta situació”.
Per aquest motiu, s’han reforçat els equips d’estiba i s’ha optimitzat la seva composició i distribució per atendre l’alta demanda existent i descongestionar les instal·lacions portuàries. Així mateix, les estibadores també han incorporat personal propi existent en tasques auxiliars no relacionades amb el vaixell. Les empreses estan estudiant aplicar més mesures complementàries relacionades amb l’organització del treball i la formació per incorporar més mà d’obra, en un termini breu, per fer front a un mes d’octubre que es presenta “molt intens” a les dàrsenes tarragonines, ja que s’esperen unes “inusuals” 400.000 tones de cereals d’importació addicionals per a les males collits d’Espanya i França.
Tres eixos de diàleg
En paral·lel, l’APT celebra la creació de tres eixos de diàleg entre empreses i treballadors de l’estiba per desencallar el conflicte laboral derivat del canvi del marc legislatiu de l’estiba – per adaptar-se a la normativa europea que exigeix la liberalització del sector-. El diàleg s’ha establert en tres àmbits diferents: per a la liquidació del CPE (Centro Portuario de Empleo), per tractar el futur sistema d’organització del treball i per resoldre amb mesures urgents la congestió del Port.
Segons l’ATP, aquests tres eixos de diàleg, en especial el tercer, permetran “alleujar l’actual embús” del Port sense “menyscabar” les condicions de treball dels aproximadament 130 estibadors de Tarragona. També, indiquen, contribuiran a “destensar” la cadena logística d’agroalimentaris que ha registrat problemes de proveïment arran dels “baixos rendiments”.
En aquest sentit, l’Autoritat Portuària confia que el diàleg faciliti l’adopció d’un acord aviat, ja que el port tarragoní és un “important motor econòmic del país i no es pot posar en risc els múltiples sectors econòmics que en depenen”. “L’APT reclama un acord ràpid, a l’altura de les necessitats i de les expectatives de futur del Port de Tarragona i de territori amb una organització del treball que garanteixi uns serveis portuaris moderns, transparents, eficients i competitius”, demanen.
El Port de Tarragona és el port de l’Estat i del Mediterrani amb més volum de trànsit de cereals, destinats a la fabricació de pinsos per a animals de granja. Anualment, uns 140 milions d’animals de granja de l’hinterland del Port de Tarragona -que inclou Catalunya i Aragó, però també el Nord del País Valencià, La Rioja, Navarra i la zona est d’ambdues Castelles- depenen del subministrament de cereal des de Tarragona.