Subscriu-te

Tarragona tindrà els nous trens UT 452 d’Alstom a partir de 2026

Tarragona estrenarà els nous trens UT 452 d’Alstom mentre les UT 453 es proven a Madrid

Renfe i la Generalitat han modificat el repartiment dels trens de gran capacitat destinats a Rodalies. Finalment, Catalunya no comptarà amb cap unitat de la sèrie 453 fabricada per Stadler, de 200 metres de longitud, que ja estan en proves a Madrid segons va confirmar el ministre de Transports, Óscar Puente, a X.

PUBLICITAT

En el seu lloc, la xarxa catalana rebrà 72 trens de la sèrie 452 fabricats per Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona). Aquestes unitats de 100 metres, més versàtils, poden circular de manera individual o en doble composició i s’adapten millor a la infraestructura actual, on moltes andanes no permeten trens de 200 metres.

El mitjà especialitzat Trenvista va avançar aquest canvi, subratllant que, tot i que en capacitat global les 20 unitats de la sèrie 453 equivalien a 40 trens de 100 metres, la flexibilitat dels 452 ha pesat més en la decisió.

Homologació i calendari d’arribada

El passat 10 de gener, el ministre Puente va visitar juntament amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, la primera unitat de la sèrie 452 acabada a la factoria d’Alstom. Aquesta serà la primera a iniciar el procés d’homologació a la Xarxa Ferroviària d’Interès General, seguida per altres dues unitats de presèrie (452-002 i 452-003).

Segons el Ministeri de Transports, el procés d’homologació es completarà al llarg de 2025, de manera que les primeres unitats podran entrar en servei el 2026 a Catalunya i progressivament a la resta de nuclis de Rodalies de l’Estat. La incorporació serà gradual, amb dos trens nous cada setmana durant quatre anys, fet que implicarà una millora constant de la flota i del servei.

Més capacitat i millors prestacions

Cada nou tren podrà transportar fins a 905 viatgers, amb portes i vestíbuls més amples que reduiran el temps d’aturada a les estacions. Tindran accessibilitat universal, wifi, espais per a bicicletes, cotxets i cadires de rodes, a més d’endolls i preses USB als seients.

El disseny modular permetrà en el futur configurar trens de diferent longitud (4, 6 o 7 cotxes) segons les necessitats de cada línia. A més, incorporen millores tecnològiques en senyalització, sistemes de diagnosi en temps real i eficiència energètica, amb una taxa de reciclabilitat superior al 98%.

En total, el Ministeri ha invertit més de 850 milions d’euros a Catalunya fins al novembre, destinant un de cada dos euros a la millora de Rodalies.

D’aquesta manera, els nous trens que veurem a Tarragona i a la resta del país seran exclusivament els UT 452 d’Alstom, mentre que les UT 453 de Stadler s’estrenaran en altres zones de l’Estat.

PUBLICITAT