Subscriu-te

El SEM ha atès 292 persones per afectacions de calor al Camp de Tarragona aquest estiu

Gairebé la meitat dels casos han requerit l’activació d’una ambulància

Entre l’1 de juny i el 30 de setembre de 2025, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès 292 persones al Camp de Tarragona per afectacions derivades de les altes temperatures. D’aquestes, gairebé la meitat han requerit trasllat a un centre sanitari amb ambulància. Mentrestant, l’altra meitat han estat ateses de manera no presencial a través del servei 061 Salut Respon.

Servei d'Emergències Mèdiques (SEM)
PUBLICITAT

Un estiu marcat per tres onades de calor

L’estiu ha estat especialment intens al conjunt del país. Segons dades de Protecció Civil i del Servei Meteorològic de Catalunya, s’han registrat tres episodis de calor intensa i molt intensa entre finals de maig i mitjans d’agost.
El més llarg, entre el 9 de juny i el 6 de juliol, va afectar especialment el Litoral Central, les comarques gironines i el Camp de Tarragona. En aquestes zones es van experimentar temperatures diürnes i nocturnes per sobre dels valors habituals.

El 16 d’agost es va registrar la temperatura mitjana màxima més alta d’aquest estiu: 37,8 °C. Aquesta xifra supera en gairebé 5 °C el límit superior de les sèries històriques. Durant aquest període, el Pla INFOCAT també va estar activat per alt risc d’incendi.

Mesures preventives i recomanacions

Davant d’aquests episodis, Protecció Civil ha activat diverses vegades el Pla PROCICAT per onades de calor. També ha demanat als municipis del territori que obrissin refugis climàtics i vetllessin especialment per les persones grans, amb mobilitat reduïda o sense suport familiar.

La Generalitat recorda que és fonamental hidratar-se sovint, evitar sortir a les hores de màxima insolació, fer servir roba lleugera i buscar espais climatitzats en moments de calor extrema. També es recomana visitar familiars o veïns grans que visquin sols. Això és per comprovar que s’hidraten adequadament.

Els refugis climàtics, una eina clau

A tot el territori, la xarxa de refugis climàtics —espais públics com biblioteques, equipaments esportius o centres cívics— ha estat disponible per oferir zones segures i fresques durant les jornades de més calor. Al Camp de Tarragona, diversos municipis han habilitat sales i equipaments amb aire condicionat. Això s’ha fet amb l’objectiu de reduir els riscos per a la salut en situacions meteorològiques extremes.

PUBLICITAT