Els actes de commemoració del mig segle de la represa castellera del Catllar han arrencat aquest diumenge amb la projecció del documental ‘El Vincle‘ sobre l’origen del 5 de 9 amb folre de la Colla Jove Xiquets de Tarragona i una taula rodona amb els vuit caps de colla que tenen en el seu palmarès aquest castell. És el primer acte d’un programa en què es commemorarà haver convertit la plaça de la vila de La Raval en un referent casteller amb la diada d’agost.
No tenir colla castellera pròpia no ha impedit que aquest emplaçament s’hagi convertit en un punt destacat per al món casteller al llarg dels últims cinquanta anys. Entre les singularitats de la plaça, la comissió castellera de la localitat ressalta la mida “ideal” per fer castells.
Els primers a tornar a fer l’aleta després de gairebé tres quarts de segle sense actuacions documentades van ser els Nois de la Torre, que en aquell moment encara no tenien camisa. Amb el suport de Joan Olivé, una de les figures destacades a l’hora d’organitzar diades al Catllar, l’actuació es va poder fer durant la mitja part d’un partit de futbol d’ara fa cinquanta anys. Més endavant s’hi van anar sumant altres colles, com Castellers d’Altafulla. Pel que fa al 5 de 9 amb folre, només tres colles l’han portat a la Raval: la Colla Jove Xiquets de Tarragona, la Colla Vella Xiquets de Valls i els Castellers de Vilafranca.