Representants de l’Ajuntament de Tarragona viatjaran a Àustria el 5 de maig per col·locar una placa a Mauthausen en record dels tarragonins deportats als camps de concentració nazis. Aquest acte està inclòs dins el programa de Memòria Democràtica d’enguany coincidint amb el 80è aniversari de l’alliberament dels camps de concentració.
El dia abans es farà una ofrena institucional al monument de l’Amical de Mauthausen ubicat al camp de Mart. El mateix mes de maig es col·locaran cinc noves llambordes Stolpersteine en habitatges on van viure tarragonins deportats als camps d’extermini. Actualment, n’hi ha 24 a la ciutat, enguany se’n posaran quatre més a la Part Alta i una al carrer del Mar.
El programa de Memòria Democràtica, que es realitza cada any a la ciutat des del 2013, compta enguany amb 38 actes que inclouen música, teatre, lectures, xerrades, debats o caminades. El fil conductor d’aquest 2025 és la cultura i la contraposició del seu paper durant les èpoques republicanes i la franquista. S’aprofitarà per crear un documental que recreï i commemori la visita de Federico García Lorca a Tarragona fa tot just 90 anys.
La consellera de Memòria Democràtica, Sandra Ramos, defensa que el programa no és només de passat, sinó de present i de futur, i alerta del perill de l’auge de l’extrema dreta en països molt importants.
El primer acte del nou programa tindrà lloc aquest dijous a les 19h amb la presentació d’un llibre de Teresa Borrut a l’Arxiu del Port.