La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha presentat aquest dijous un pla d’actuació sense precedents per reduir la sinistralitat a l’AP-7. Aquesta és la via més crítica de Catalunya aquest 2025. El pla inclou una vintena de mesures. S’aplicaran de manera prioritària al tram de Tarragona i les Terres de l’Ebre, on s’han concentrat 10 de les 15 víctimes mortals de l’autopista.
Segons Parlon, “aquest any hi han mort 15 persones a l’AP-7, més del doble que el 2024, i cal actuar amb contundència”. Per això, el Departament reforçarà la seguretat viària, la gestió del trànsit, la formació i la comunicació. Aquest és un paquet d’accions que vol frenar l’accidentalitat a l’autopista.
Tarragona, el tram més crític
La demarcació de Tarragona registra la pitjor situació de tot el país. Enguany, 7 de les 10 víctimes mortals de vehicles pesants a Catalunya han perdut la vida en aquest territori. A més, els punts de control indiquen un augment de fins al 5% de mobilitat al tram entre Tarragona i les Terres de l’Ebre, tant de vehicles lleugers com de camions.
Aquest augment notable de trànsit, sumat a un increment dels incompliments de la prohibició d’avançar i de les sortides de via, ha generat episodis de congestió. Han afectat no només l’AP-7, sinó també carreteres alternatives, com la N-340.
Més control i més inspeccions
El pla desplegarà accions intensives de seguretat viària, amb un reforç operatiu. Entre les actuacions més destacades hi ha:
– Controls de velocitat per a tot tipus de vehicles amb sis carros radar, disponibles a finals d’any.
– Instal·lació de radars en línia (caixes taronja) amb suport dels Mossos d’Esquadra.
– Vigilància aèria amb els helicòpters Arpella i Falcó, que controlaran velocitat i prohibicions d’avançament de camions.
– Macrocontrols a vehicles pesants, amb la participació de l’SCT, els Mossos, Inspecció de Treball i inspectors de Transport.
– Campanyes d’inspecció d’ofici a empreses de transport que hagin acumulat infraccions, tant per part de Treball com de Mobilitat i Transport.
– Control ITS de la prohibició d’avançament de camions al tram de les Terres de l’Ebre.
– Controls d’ITV específics a l’AP-7 i vies relacionades.
Reducció de velocitat i més senyalització
La gestió del trànsit és un dels punts abordats i s’aplicaran les següents mesures per intentar evitar els accidents:
– Reducció de la velocitat a l’AP-7, entre Calafat i Amposta, en sentit sud.
· 100 km/h per als turismes.
· 80 km/h per als vehicles pesants.
– Instal·lació de senyalització fixa amb les noves limitacions.
– Adequació de la via per facilitar controls i elements de gestió del trànsit.
– Instal·lació de panells mòbils de missatge variable per reforçar la informació als conductors.
– Impuls d’un nou sistema de senyalització per als anys 2026-2027, en coordinació amb el Ministeri de Transport.
Mesures de formació
La consellera Parlon ha detallat una inversió de 200.000 € per millorar la formació de conductors de vehicles pesants. Això serà especialment per a conductors estrangers que fan rutes llargues i poden desconèixer les especificitats de les carreteres catalanes.
La formació inclourà:
– Sessions teòriques.
– Pràctiques.
– Activitats en medi obert.
Aquestes accions es faran a través d’autoescoles i centres de formació, just en el moment del bescanvi del permís de conduir.
Mesures de comunicació
El pla també aposta per un reforç de la comunicació amb els conductors i amb els mitjans de comunicació:
– Consolidació i ampliació de la informació de servei a xarxes socials.
– Reforç de les notes i comunicacions als mitjans. Això per informar d’incidents i oferir alternatives viàries.
– Creació d’un sistema d’avisos a l’app Trànsit, previst per al 2026, per evitar congestions i recomanar rutes alternatives.
– Comunicació directa amb empreses de transport per exposar dades de sinistralitat i recomanacions de seguretat viària.
Segons Lamiel, també es vol potenciar la figura del responsable de sinistre, que informarà proactivament la premsa en incidents greus.
Xifres alarmants
– 129 morts a les carreteres catalanes (+6,5% respecte al 2024).
– 15 morts a l’AP-7 (més del doble que el 2024).
– 10 morts en vehicles pesants, 7 a Tarragona.
– 58 víctimes vulnerables (motoristes, ciclistes, vianants i patinets).
– 41 motoristes morts, un 9% menys que l’any anterior.
A més, les denúncies per distraccions han pujat un 48% a les Terres de l’Ebre, especialment per manipulació del telèfon mòbil.
Unes mesures temporals davant un problema estructural de llarga durada
Tot i l’activació del nou pla de reducció de la sinistralitat a l’AP-7, les accions anunciades pel Departament d’Interior es poden interpretar com a mesures temporals. Això en un context marcat per dèficits estructurals acumulats a la xarxa viària del sud del país.
Aquest tram, que combina un augment constant de vehicles pesants i un ús intensiu en els mesos de temporada alta, registra també un estat del ferm deficient, especialment a les Terres de l’Ebre. El paviment presenta zones deteriorades. Aquest factor dificulta la conducció i incrementa el risc d’accidents per sortida de via. En aquest punt, cal recordar que l’AP-7 és una infraestructura de titularitat estatal. Això vol dir que el manteniment i les actuacions de millora depenen del Ministeri de Transports.






