L’Ajuntament de Tarragona ha celebrat aquest dimecres a la tarda una trobada amb representants de les escoles verdes de la ciutat i amb l’associació Ment i Salut. Aquesta trobada és en el marc del projecte psicoeducatiu Km0 d’Slow Food Educa Catalunya, una iniciativa que promou una nova mirada sobre el menjar, la sostenibilitat i l’educació ambiental.
Una aliança per educar en valors sostenibles
L’acte, celebrat al Pati Jaume I, ha estat presidit pel conseller de Medi Ambient, Guillermo García de Castro. També ha comptat amb la presència de Minerva Gabarró, ambaixadora d’Escoles Verdes de Tarragona; Anna Raventós, presidenta de la Comunitat Slow Food Educa Catalunya i Espanya; així com els cuiners Moha Quach (El Terrat) i Ferran Solanes (AQ). A més, hi han assistit altres representants de projectes locals com l’Hort de la Sínia o Cel Rogenc.
Segons García de Castro, aquesta trobada és “el punt de partida per establir vincles pedagògics”. L’objectiu és sumar escoles al projecte Slow Food Education Network, avalat per la Fundació Slow Food Internacional, present a 160 països.
Per la seva banda, Minerva Gabarró ha destacat que “aquesta aliança vol continuar promovent l’educació per a la sostenibilitat”. Es basa en els valors de Bo, Net i Just que defensa el moviment Slow Food. Així, es fomenta la curiositat i el respecte pel menjar de proximitat. Alhora, es treballen aspectes com la inclusivitat i la prevenció de trastorns alimentaris.
L’escarola perruqueta, símbol del projecte
Un dels moments més especials de la jornada ha estat el lliurament de planters d’escarola perruqueta a cada escola verda. Es tracta d’una varietat local en perill d’extinció, de gust dolç i suau, que es vol recuperar gràcies a la xarxa Slow Food Educa. Aquesta planta, juntament amb la col paperina, va ser el punt de partida del projecte al Bages, fa cinc cursos.
La iniciativa culminarà amb una showcooking participativa. En aquesta activitat, infants i xefs del territori —com Moha Quach (El Terrat), Ferran Solanes (AQ), Ramon Martí (El Llagut) o Xavi Fabra (La Quinta Forca)— elaboraran receptes pròpies. Aquestes receptes s’inspiraran en els productes locals i de temporada.

Una xarxa creixent d’escoles compromeses
A Tarragona, el projecte va començar fa tres cursos amb l’Escola del Miracle, que s’ha convertit en centre referent. Avui ja s’hi han sumat vuit escoles més, entre elles la Pax, El Carme, Vedruna, Dominiques, Lestonnac, Sant Pere i Sant Pau, el CEE Sant Rafael i l’Associació La Muralla.
A nivell provincial, també hi participen centres com La Plana (Vila-seca), ZER de Poblet, Antoni Vilanova (Falset), Carles III (Sant Carles de la Ràpita). També hi participen l’Escola d’Hostaleria de l’Institut Dertosa, el Centre de Dia d’Alcover, Parellada (Santa Oliva) i Sant Sebastià (Nulles).
Tots ells compten amb el suport de l’Ajuntament i la col·laboració activa de l’Hort de la Sínia.
L’herència del moviment Slow Food
El moviment Slow Food va néixer a Itàlia el 1986 com a resposta al menjar ràpid. L’any 2023, la Fundació Slow Food Internacional va reconèixer oficialment la Slow Food Educa Catalunya Community, que ja és present a tot l’Estat.
Tal com afirma el moviment, “entendre d’on ve el menjar que portem a taula i qui hi ha darrere de cada producte permet combinar plaer i responsabilitat en les nostres eleccions quotidianes”.
Els eixos del projecte Slow Food Educa
Els pilars que defineixen aquesta iniciativa són clars i transversals:
- Desenvolupar l’educació per a la sostenibilitat amb l’hort com espai didàctic.
- Vincular-se amb l’entorn per defensar la biodiversitat i el territori.
- Promoure l’Arca del Gust, recuperant productes locals i la cultura culinària amb el suport de cuiners del territori.
- Fomentar la participació activa de tota la comunitat educativa.
- Comprometre’s amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 4 i 12) per garantir una educació de qualitat i consums responsables.
Així doncs, Tarragona reafirma el seu compromís amb la sostenibilitat, la salut i l’educació a través d’un projecte que connecta escoles, cuiners, productors i famílies. Aquest projecte demostra que aprendre també és cultivar, cuinar i compartir.