El Port Tarragona ha rebut avui a les seves instal·lacions l’Eco Barcelona, el primer vaixell híbrid elèctric de la seva història. Es tracta d’un vaixell Ro-Ro (carrega rodada) de la naviliera Grimaldi Lines de 238 m d’eslora, una mànega de 34 metres, un arqueig brut de 67.311 tones.
L’Eco Barcelona utilitza combustibles fòssils durant la navegació i electricitat durant l’escala al port, garantint zero emissions. El vaixell utilitza l’energia elèctrica emmagatzemada a les bateries de liti que es recarreguen durant la navegació gràcies als seus generadors i 350 metres quadrats de panells solars.
Segons la naviliera amb aquesta nova generació de vaixells pot transportar el doble de càrrega mantenint el mateix consum de combustible a la mateixa velocitat. Aquest vaixell Ro-Ro pel transport marítim de curta distància té una capacitat de 7.800 metres lineals de càrrega rodada, equivalent a 500 tràilers aproximadament.
La presència de l’Eco Barcelona als molls tarragonins reafirma el compromís del Port Tarragona en la sostenibilitat. L’Autoritat Portuària de Tarragona te com a objectiu permanent assolir l’excel·lència en la gestió ambiental i energètica dins del seu àmbit com recull el Pla de Sostenibilitat – Agenda 2030 que compta amb 23 objectius i 82 accions.
Porta d’entrada i sortida de vehicles
Durant la jornada d’avui s’embarcaran 812 vehicles a l’Eco Barcelona que té com a port de destí Savona, Itàlia. Es tracta d’una nova operativa en els molls de Cantàbria i Galícia del Port Tarragona que han vist créixer el tràfic de vehicles durant el primer trimestre de l’any 2022 en un 7,2% amb un total de 43.068 unitats mogudes.
El Port de Tarragona sempre ha estat lligat al tràfic de vehicles essent el port pel qual s’exporten els turismes amb destinació als països de la conca mediterrània i s’importen vehicles des de l’Extrem Orient.
Aquestes xifres venen refrendades per la bona valoració atorgada pels fabricants d’automòbils en l’enquesta d’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions) de 2021. L’Estudi de valoració de la logística marítimo-portuària de situa el Port de Tarragona al capdavant del rànquing de ports per aquest servei amb una nota de 4,3 sobre 5.