El projecte ‘AI Skills Lab’ de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha començat a introduir aquest curs la Intel·ligència Artificial (IA) a les aules d’onze centres educatius del Camp de Tarragona. La iniciativa busca formar el professorat en aquesta nova tecnologia per tal que la puguin utilitzar per l’elaboració de continguts educatius i en la gestió del centre. Així, mensualment tenen sessions virtuals amb experts d’abast mundial que els orienten i els donen claus per introduir la IA al centre. De retruc, també permet a l’alumnat iniciar-se amb alguns programes i aplicacions, fet que els permet en alguns casos desenvolupar la seva creativitat i aplicar-ho als seus projectes.
“És una tecnologia que tenim en àmbits de la nostra vida. Pensem que era important acostar-ho a l’educació perquè allò que passa a la vida no pot quedar lluny del que passa a les escoles”, comenta Mar Camacho, doctora en tecnologia educativa, professora del departament de Pedagogia de la URV i directora del projecte. Es tracta d’una intervenció pionera que de moment està tenint bons resultats, segons valoren els impulsors. Entre els centres seleccionats hi ha escoles de primària, instituts de secundària i instituts de Formació Professional.
El projecte té una sèrie d’assessors que fan d’enllaç entre la universitat i els centres educatius. Una d’elles és Carme Prades, coordinadora pedagògica de l’institut Cal·lípolis de Tarragona. “Quan des de la URV ens van proposar formar part del projecte al claustre va tenir molt bona acollida”, comenta. De fet, d’uns 180 docents, la meitat s’hi va afegir. Van començar al setembre i Prades reconeix que tots plegats encara estan “en fase d’aprenentatge”. “Estem aprenent diferents coses d’IA, des de generació de textos o d’imatges, elements intermodulars o aplicacions, que poden interaccionar entre elles”, detalla. Posteriorment, ho posen en pràctica a l’aula perquè l’alumnat ho utilitzi i aporti als docents nous coneixements i dades.
Entre les aplicacions que fan servir hi ha Chat GPT, que l’utilitzen “com un assistent que ajuda en la part més burocràtica de la feina”, com ara la creació de documents. Això els permet guanyar temps i poder destinar esforços a preparar altres continguts. Un altre àmbit en el qual estan investigant és en l’anàlisi de les dades. “Ens pot ajudar a veure tendències en grups, riscos d’abandonament o veure alguna situació de risc al centre en temes de gestió i posar-nos en marxa per contrarestar-ho”, manifesta Prades.
Però una de les que més ha sorprès professorat i alumnat és Stable Diffusion, una eina que permet generar imatges a partir d’indicacions que li dona l’usuari. Els estudiants del cicle formatiu d’Estilisme i Direcció de Perruqueria el valoren molt positivament. Un d’ells és Raül Samper, que detalla que a l’hora de fer projectes l’ajuda per “agafar idees”, per exemple, a l’hora de fer pentinats. “Quan busques a Google sempre surt el mateix”, detalla. Prades concreta que l’aplicació és capaç d’arribar a un nivell de detall molt alt, sempre a partir de les diferents indicacions i correccions que l’usuari fa a la IA.