Un estudi de la URV encarregat pel Port de Tarragona afirma que el tercer fil ferroviari és la pitjor de les cinc opcions analitzades per al transport de mercaderies en termes ambientals, socials i de seguretat. L’informe defensa que les mercaderies passin per l’interior i no per la línia de la costa, com passa actualment i s’ha potenciat amb la instal·lació del tercer fil per ample internacional.
Així, el document analitza el traçat ferroviari actual al Camp de Tarragona i les diferents alternatives que s’estan plantejant per a redirigir la circulació. Ho fa des d’una perspectiva territorial, tenint en compte criteris estrictament ambientals, socials i de seguretat, però no considera factors tècnics o econòmics.
Des de la universitat apunten que les conclusions de l’informe “subratllen la necessitat de comptar amb infraestructures alternatives que permetin reubicar progressivament el trànsit de mercaderies cap a vies amb menor impacte“. “Les alternatives interiors actualment proposades ofereixen una distribució més equilibrada dels impactes i millors resultats globals. Tot i així, aquestes també inclouen trams problemàtics que requeririen ajustos específics”, es detalla.
Segons el Port, aquest estudi complementa altres informes elaborats per l’empresa pública INECO, en els quals es van estudiar i proposar alternatives concretes per a la sortida de les mercaderies des del Port, amb l’objectiu de millorar la connectivitat ferroviària de la instal·lació per guanyar competitivitat.