Domènech: “Cal donar eines als alumnes assetjats per afrontar els atacs, més que canviar-los d’escola”

A #CarrerMajor aquest dimasrts hem parlat amb Montse Domènech, professora de l’especialitat d’educació educativa a secundària i tresorera de la Junta Rectora de la Delegació Territorial de Tarragona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, sobre bullying, coincidint que aquest dimarts 2 de maig és el Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar.

PUBLICITAT

Explica que l’assetjament escolar té com a clau la durada, no és una baralla o atac puntual sinó perllongat en el temps. Pel que fa a perfil de les víctimes, i tot i que no sempre és així, la professora explica que normalment ho pateixen aquells infants que són més tímids i els hi costa relacionar-se i els que no se saben defensar o els hi afecta el que els hi puguin dir, respecte a aquells que ignoren aquests atacs o hi fan front.

Per contra, el perfil de l’infant que assetja acostuma a tenir un problema de rerefons i desfoga contra la víctima les seves frustracions o traumes, per cobrir la mancança que tenen. En aquest sentit Domènech assenyala que canviar d’escola a un alumne assetjat evitarà els atacs del company de l’actual centre, però s’hi podrà trobar en casos similars en el nou centre i per tant cal donar-lo eines per poder respondre i fer front a aquest problema, com per exemple treballar un alt nivell d’autoestima.

D’altra banda, la professora destaca la importància també, i essencial, de treballar amb els alumnes agressors per resoldre la problemàtica.

Finalment també comenta lo important que és treballar en conjunt per evitar també els agents tercers, el paper dels que observen i que enlloc de callar o sumar-se, cal que intervinguin per evitar i frenar aquestes conductes.

PUBLICITAT