El programa d’aquesta setmana, el centrem en una obra típica d’aquesta època: el Messies de Händel.
Händel, compositor nascut a Alemanya al 1765, va viure a Londres durant anys i fins i tot, rebia una pensió de la Cort del Rei Jorge II. Händel va escriure una gran varietat de música, però sobretot es va centrar en l’òpera italiana que en va presentar més de 40 en teatres a Londres. Una de les obres més emblemàtiques va ser l’òpera Rinaldo.
A principis de la dècada del 1730, el públic va començar a perdre interés per l’o`pera italiana i va provocar que Händel hagués de produir pels nobles anglesos per tal d’aconseguir financiació, tot i que va gastar molts diners propis.
Al 1741, va rebre un llibret per un oratori de Jennens amb una nota: “Espero que [Handel] exponga todo su talento, que la Composición puede superar todas sus Composiciones anteriores, ya que el Sujeto supera a cualquier otro tema. El Sujeto es el Mesías “.
El Messies de Händel és un oratori del 1741 amb text bíblic. Es va estrenar per primera vegada al 1742 a Dublín i va tenir una bona recepció, cosa que va provocar guanyar popularitat convertint-se en una de les obres corals més reconegudes i interpretades en l’actualitat.
La diferència entre un oratori i una òpera és l’escenificació i el dramatisme, tot i que estructuralment és molt semblant.
Händel va escriure el Messies per a poques veus vocals, però aquesta obra fou revisada després de la seva mort per grans músics com Mozart ampliant l’orquestració. Alguns directors prefereixen versions amb poca orquestració respectant les idees de Händel i d’altres, no.