‘Bon dia Tarragona!’ Aquest és el programa diari d’actualitat i d’entrevistes de Ràdio Ciutat de Tarragona presentat pel periodista Ricard Lahoz. El ‘Bon Dia Tarragona’ us acompanyarà cada jornada per prendre el pols a l’actualitat de la ciutat de Tarragona amb un convidat o convidada que passarà per l’espai d’entrevista. I ho faran per abordar temes ben diversos: política, cultura, societat, economia, esport… Tot plegat, amb els seus protagonistes.
En aquest nou episodi, parlem amb el president del Port de Tarragona, Saül Garreta ara que és apunt de complir el seu primer any de mandat.
Els titulars de l’entrevista de Saül Garreta, president del Port de Tarragona
Saül Garreta (1:25): “Tot va prou bé pel Port i no tant bé per què és conseqüència del canvi climàtic. Hi ha menys plujes, i entra pel Port de Tarragona més tones de cereal. És bo però indica una emergència climàtica que és evident.”
Saül Garreta (2:20): “Hem solventat la problemàtica amb els estibadors, però això és com una aigüera: si li poses un cubell no engolirà el que caldria. Ens hem de cojunturar per poder subministrat tots els grans de cereals. Nosaltres com a Port estem solventant problemes.”
Saül Garreta (3:36): “A mi m’agrada parlar de sostenibilitat econòmica, no de tràfics.”
Saül Garreta (6:01): “És una bona notícia l’obertura del Coll de Lilla. Ara bé, les mercaderies portem molt endarrerits i no cal ser enginyer de camins per adonar-nos que no anem per bon camí. El ferrocarril és el transport més sostenible per transportar les mercaderies. S’està parlant de les autopistes ferroviàries, amb el Corredor Mediterrani.”
Saül Garreta (8:01): “La importància del Coll de Lilla va arribar fa 25 anys. En canvi, el del ferrocarril no fa tants anys que ens vam adonar que era encara més important. Quan parlem de logística i parlem de mercaderies, van de porta a porta i això vol dir intermodalitat.”
Saül Garreta (10:07): “La solució per al ferrocarril és fer un motor de diesel a les locomotores d’Adif, però ens va fer servir per cintactar amb la presidenta d’Adif i el president de Renfe amb els i les professionals per implantar la màquina amb hidrogen, i això millorarà la problemàtica dels sorolls a la part baixa de Tarragona.”
Saül Garreta (14:02): “Per començar la ZAL de Tarragona, hem d’estudiar totes les possibilitats ambientals. Nosaltres ens hem compromès amb les entitats i hem d’estudiar com tirar-ho endavant. El Dic de Llevant és molt important i el compromís de la terminal de la Boella, vam tenir una reunió amb BASF i 9 empreses logístiques del territori, van adonar-se de la importància d’aquest espai.”
Saül Garreta (17:20): “Pensem que tenim la segona metropolitana més gran de Catalunya, per això hem de millorar la xarxa ferroviària. Si pensem en l’àrea metropolitana de Barcelona i, per exemple, al Prat de Llobregat, no s’ha tocat l’impacte de l’entorn de la Ricarda. Nosaltres, tenim un impacte molt gran: universitat, infraestructures, indústria… el problema és que no hi ha una partida pressupostària per apostar-hi. Tenim els recursos limitats i hem de crear xarxa metropolitana. Hem de poder compartir recursos que tenim.”
Saül Garreta (22:50): (sobre el projecte de l’edifici del Port) “Estan acabant el projecte executiu per aconseguir més recursos i el tema està pendent. Si podem ampliar als 3 milions i mig del nou edifici del Port. Començaran al gener, febrer de l’any vinent i hi haurà diverses fases. Aprofitant la bona sinèrgia amb el govern de Pau Ricomà i ha continuat amb Viñuales és la connexió digna entre la gent del barri del Port i la predisposició és bona.”
Saül Garreta (26:06): “La temporada de creuers ha anat molt bé. La vinent preveiem uns 26 milions de creueristes i l’administració l’hem de fer més àgil i més directa. El vaixell quan arriba i atraca al Port, s’endolla i la potència i intensitat tenen dificultats importants i l’important és començar per on toca. Estem al pas de l’obra. Ens vam reunir amb Stop Creuers i els vam explicar el nostre projecte d’electrificació i més sostenible. És un projecte lligat amb la sostenibilitat, em sento a gust d’aquest projecte que desestacionalitzi la temporada turística, genera valor.”
Saül Garreta (28:02): “El projecte que estem construïnt metropolitanament i dirigint des de Tarragona, l’hem de fer diferenciat. Jo també soc en contra dels pisos turístics i la gentrificació a la ciutat. Hem de ser una ciutat contrària al low cost en quant a visitants. Ho hem de treballar des del punt de vista metropolità. És un projecte que va més enllà de Tarragona: és un projecte de Vila-seca, Reus, Valls, Aiguamúrcia… al començament tenia una posició poc clara per deconeixement i he après