Domènech: “Per evitar l’assetjament escolar és important ajudar i reeducar també la conducta de l’agressor”

A #CarrerMajor parlem amb Montse Domènech, psicòloga i tresorera de la Junta Rectora de la Delegació Territorial de Tarragona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, sobre bullying, abusos en edat escolar, suïcidis, etc.

PUBLICITAT

Assenyala que malauradament l’assetjament ha existit sempre i que hi ha un 10% d’alumnat que el pateix, i el que ha augmentat en temps actuals i/o ho ha agreujat és el ciberassetjament. Indica que aquest és molt més complicat perquè pot implicar a alumnes de diversos centres o alumnes i tercers externs a l’àmbit en què es pot mediar.

Domènech explica que és important detectar-ho i hi ha diversos canvis d’actituds que poden fer alertar, així com estar alerta i evitar falta d’adults entre els canvis de classe i hores d’esbarjo que és quan es donen aquests assetjaments. Davant aquestes situacions cal aturar-ho com més aviat millor. En primer moment s’agafa a la víctima i agressor o agressors per mediar i esclarir el problema i establir unes represàlies, així com fomentar que l’entorn i resta de companys no amaguin i siguin còmplices d’aquesta problemàtica i donin veu d’avís.

La prevenció també és clau i per això es treballa a les aules i centres, com també els centres psicològics. D’una banda, treballar la gestió de les emocions, tant en víctima com agressor, treballar l’assertivitat, i l’empatia per posar-nos en lloc dels altres i especialment els dèbils i les víctimes. També aprofitar les tutories per treballar tots aquest tipus de valors i situacions, ja que la seva mancança dona lloc a situacions de risc com ho és també la baixa autoestima.

PUBLICITAT