A Carrer Major, coincidint amb el 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones, parlem amb Gemma Lladó, responsable del punt Lila i multicolor de Tarragona, i Estefania Guirado, responsable dels Quiosquets de la Rambla nova i de la Rambla Lluís Companys, per parlar sobretot del projecte de la Xarxa Noa a Tarragona.
El projecte NOA – No Agressions Masclistes i LGTBIfòbiques, impulsat per l’Ajuntament de Tarragona, continua creixent i consolidant-se com una de les iniciatives clau per garantir la seguretat i l’acompanyament ciutadà. Un projecte que forma, sensibilitza i articula una xarxa cada cop més àmplia d’espais segurs.
Gemma Lladó explica que la Xarxa NOA neix de la necessitat de donar resposta als moments en què el Punt Lila no està present al carrer. “Ens vam preguntar què passa quan aquest espai no hi és. La ciutadania necessita saber on pot anar si viu o presencia una agressió, i calia anar més enllà d’una simple trucada a la policia”, afirma. El projecte adapta protocols internacionals, com el britànic Ask for Angela, i els trasllada a la realitat tarragonina.
Per la seva banda, Estefania Guirado destaca que la Xarxa NOA respon a una necessitat de ciutat: “Les violències no passen només de nit. Poden passar en qualsevol moment. Per això era important crear espais segurs arreu i que els establiments diguessin: jo també hi vull participar”.
L’adhesió a la xarxa és voluntària i oberta a tots els espais de la ciutat. Un cop omplert el formulari, Gemma i Estefania ofereixen una formació bàsica que inclou sensibilització sobre violències masclistes i LGTBIfòbiques, informació sobre recursos municipals i un protocol d’actuació simple però efectiu. Els establiments adherits es distingeixen amb un vinil visible amb els colors característics de la campanya —taronja, lila i blau marí— i formen part d’un mapa creixent d’espais segurs.
La xarxa ja inclou prop d’una trentena d’espais, entre ells farmàcies, comerços, associacions i alguns locals d’oci nocturn com el CAU i l’Alquimista. “Els joves comencen a identificar els colors i els vinils. Això mostra que la sensibilització funciona”, explica Gemma.