Arribarà el final de l’efectiu, tal com ho coneixem?

Cada cop canvien més els hàbits de consum i econòmics de la població. Amb l’arribada de la COVID-19, els pagaments dels compradors han anat canviant progressivament.

PUBLICITAT

De fet, durant el confinament domiciliari es va arribar a recomanar poder fer pagaments amb targetes i no amb efectiu, per tal d’evitar la propagació del virus.

Segons un estudi del BBVA Research sobre l’impacte de la COVID-19 en el consum a Espanya, la província de Tarragona presenta un increment de compres de més d’un deu per cent amb targeta respecte fa un any. Antoni Terceño, degà de la facultat d’economia de la URV explica a què es deu aquest canvi d’hàbits de pagament.

La pandèmia també ha accelerat aquest tipus de transaccions. Les compres registren una baixada del consum però un canvi d’hàbits patents arreu d’Espanya, i una de les províncies que més ha notat els canvis ha sigut Tarragona. Segons el degà de la facultat d’economia, la COVID-19 ha accelerat un canvi de pagaments alternatiu.

I què va ser de l’eliminació d’alguns bitllets o monedes? Fa uns anys es va posar sobre la taula la supressió dels bitllets de 500 euros i les monedes d’un i dos cèntims. Quin és el futur que els presenta? Ho explica Antoni Terceño.

Un altre dels canvis en el hàbits de pagament és la utilització del contactless en les targetes de crèdit o de dèbit i les transaccions amb el dispositiu mòvil. Un fet que, pel degà de la facultat d’economia de la URV, provoca un descontrol en l’estalvi en les famílies. Tot i això, són transformacions inevitables en les formes de pagament.

Finalment, l’escenari que s’espera post-covid-19 és d’una recuperació econòmica progressiva per aquest estiu. Terceño tot i preveure que s’obre un període de creixement del consum, no s’arribaran als nivells a Espanya d’abans que esclatés l’alerta sanitària.

Sens dubte, arriben nous hàbits i formes de fer les transaccions. La pandèmia ha accelerat altres formes de consum, però que no desplaçaran els formats convencionals. Una evolució que s’ha fet pelesa al llarg del temps i que properament n’apereixeran altres formes de reinventar les transaccions econòmiques. 

PUBLICITAT