Distàncies Curtes: Tomàs Barberà

Empresari i cofundador de la Unió de Botiguers de Reus, Tomàs Barbera és un home compromès amb la seva ciutat i la seva comunitat. Probablement això el va portar temporalment a la política amb dos mandats consecutius a l’Ajuntament de Reus des de 1995 al 2003. També va ser un dels impulsors de la revista Mestral.

ELS TITULARS

PUBLICITAT

2:10 M’agrada tot, ser empresari, haver estat a l’Ajuntament i m’agrada fer coses amb les entitats. M’agrada més fer, que no pas dir. Que això deu ser un defecte de botiguer.

3:15 El comerç de proximitat no morirà mai, però patirà i està patint canvis importants. Abans el comerç era la vida de la ciutat i com totes les bombolles, els baixos comercials existien a tot arreu de la ciutat.

4:35 Una botiga sobreviu per no tenir un lloguer excessiu que perjudiqui, i això és un dels motius que perjudica molt el comerç de proximitat. I després s’ha d’adaptar en el públic i en l’objectiu que necessita.

5:25 La globalització ho ha canviat completament tot.

42:20 Els 30 primers anys de la meva vida, el franquisme me’ls va treure. Vaig viure al món de l’escultisme. Jo so optimista de cara al futur.

43:55 M’he deixat moltes coses a fer.

La Perpetuació del Comerç Tradicional en un Món Globalitzat

En l'episodi de "Distancies Cortes" es reflecteix la realitat del comerç de proximitat a través de la figura de Tomàs Barberà, un empresari exemplar compromès amb la seva ciutat, Reus. El comerç de proximitat, una pràctica tradicional d'acció comercial en els establiments propers que ofereixen productes de qualitat i atenció personalitzada, està en risc degut a les tendències globals de producció i distribució.

Barberà, qui ha passat la gestió del seu negoci centenari a una nova generació, representa l'adaptabilitat requerida per sobreviure en aquest entorn canviant. Insisteix en la necessitat de buscar productes a nivell mundial, superant la proximitat dels distribuïdors tradicionals. Això demostra com la globalització ha transformat el comerç local.

Un dels temes enfocats és la col·laboració entre comerciants. A la dècada de 1960, Barberà i altres empresaris de Catalunya van crear una central de compres, una idea pionera al país que va marcar una nova manera de fer negocis. La iniciativa va portar grups de comerciants a explorar mercats internacionals, com el Japó, Corea del Sud, i Singapur, contribuint així a la consolidació de Reus com un centre innovador del comerç.

No obstant això, la col·laboració entre botiguers ha disminuït amb el temps, en part per les dificultats econòmiques i la competència de les grans superfícies i internet. Tot i aquestes adversitats, Barberà defensa que el comerç tradicional perdurarà, encara que patint canvis significatius.

Barberà també ha deixat una empremta important en altres àmbits, com la política local, servir dos mandats com a regidor a l’Ajuntament de Reus, i establir l'escola de pilots CESDA, contribuint a l'educació i formació de noves generacions. L'escola, en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili, s'ha consolidat com un centre de referència.

El testimoni de Tomàs Barberà ens recorda la importància de la innovació i la col·laboració en la supervivència del comerç tradicional en un món globalitzat, així com el seu compromís amb la comunitat, demostrant que els èxits locals es poden projectar globalment. 
PUBLICITAT